• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

På tisdag avgörs det – då ska politikerna i Helsingborg rösta om att köpa flygplatsen eller inte. Foto: Johan Nilsson/TT

Starkt delade åsikter om köpet av flygplatsen i Ängelholm

Uppdaterad
Publicerad

På tisdag säger politikerna i Helsingborg ja eller nej till att köpa flygplatsen i Ängelholm. Allt pekar på ett ja. Men det finns delade meningar bland forskare och näringslivet.

Den politiska diskussion som föregått beslutet har mest handlat om jobben mot miljön. Det är en motsättning som Stefan Gössling, professor vid institutionen för service management och tjänstevetenskap har synpunkter på. Han tror inte att en flygplats bidrar till att behålla jobb.

– Om man räknar på antalet timmar en resa till Stockholm tar med tåg och flyg så måste man också räkna in tiden det tar att komma till Ängelholms flygplats och från Arlanda in till Stockholms city. Då tar tåget inte så mycket längre tid, säger han.

Stefan Gössling, professor vid institutionen för service management och tjänstevetenskap, tror inte att en flygplats bidrar till att behålla jobb. Foto: Mikael Risedal/Lunds universitet

”Flyget en demokratifråga”

Den kalkylen håller höganäsbon Carin Stoeckmann, ordförande i Byggföretagen och styrelseledamot i Svenskt näringsliv, inte alls med om. Hon är positivt inställd till kommunernas satsning på flygplatsen.

– För att få en fungerande infrastruktur i hela Sverige så behöver vi även ha flygplatser. Alla i nordvästra Skåne bor inte granne med Knutpunkten eller alldeles intill en tågstation, säger Carin Stoeckmann.

– För mig tar det minst sju timmar med tågbyten till Stockholm. För oss som har många engagemang och uppdrag i Stockholm är det viktigt att kunna medverka på samma villkor som de som bor i Stockholm. Annars stängs vi ute. Det är en demokratifråga, säger hon.

Höganäsbon Carin Stoeckmann, ledamot i Svenskt näringsliv, anser att en lokal flygplats är angeläget för både demokratin och näringslivet i regionen. Foto: Privat

Delade meningar om miljön

Professor Stefan Gössling påpekar också att regionala flygplatser är förlustaffärer. Det antal resenärer som skulle behövas finns inte längre, anser han.

– Antalet flygningar har minskat och den utvecklingen går inte att vända.

Men Carin Stoeckmann är av en annan uppfattning:

– En region kan räkna vinst på olika sätt. Det handlar även om företag vill etablera sig här och om människor tycker regionen är attraktiv att bosätta sig i.

Det finns också delade meningar om miljön och flyget.

– Kommunerna kan inte välja bort klimatet. De jobb som ska skapas framöver måste vara hållbara. Jag förstår inte varför inte politikerna tar tuffare tag mot flyget av klimatskäl, säger Stefan Gössling.

Flyget kan utvecklas i en grönare riktning, bedömer Carin Stoeckmann.

– En bransch, oavsett vilken, kan bara utvecklas om det får finnas kvar. Det pågår ett utvecklingsarbete och om tio år har vi ett mer klimatvänligt drivmedel, säger hon.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ängelholms flygplats

Mer i ämnet