Den politiska diskussion som föregått beslutet har mest handlat om jobben mot miljön. Det är en motsättning som Stefan Gössling, professor vid institutionen för service management och tjänstevetenskap har synpunkter på. Han tror inte att en flygplats bidrar till att behålla jobb.
– Om man räknar på antalet timmar en resa till Stockholm tar med tåg och flyg så måste man också räkna in tiden det tar att komma till Ängelholms flygplats och från Arlanda in till Stockholms city. Då tar tåget inte så mycket längre tid, säger han.
”Flyget en demokratifråga”
Den kalkylen håller höganäsbon Carin Stoeckmann, ordförande i Byggföretagen och styrelseledamot i Svenskt näringsliv, inte alls med om. Hon är positivt inställd till kommunernas satsning på flygplatsen.
– För att få en fungerande infrastruktur i hela Sverige så behöver vi även ha flygplatser. Alla i nordvästra Skåne bor inte granne med Knutpunkten eller alldeles intill en tågstation, säger Carin Stoeckmann.
– För mig tar det minst sju timmar med tågbyten till Stockholm. För oss som har många engagemang och uppdrag i Stockholm är det viktigt att kunna medverka på samma villkor som de som bor i Stockholm. Annars stängs vi ute. Det är en demokratifråga, säger hon.
Delade meningar om miljön
Professor Stefan Gössling påpekar också att regionala flygplatser är förlustaffärer. Det antal resenärer som skulle behövas finns inte längre, anser han.
– Antalet flygningar har minskat och den utvecklingen går inte att vända.
Men Carin Stoeckmann är av en annan uppfattning:
– En region kan räkna vinst på olika sätt. Det handlar även om företag vill etablera sig här och om människor tycker regionen är attraktiv att bosätta sig i.
Det finns också delade meningar om miljön och flyget.
– Kommunerna kan inte välja bort klimatet. De jobb som ska skapas framöver måste vara hållbara. Jag förstår inte varför inte politikerna tar tuffare tag mot flyget av klimatskäl, säger Stefan Gössling.
Flyget kan utvecklas i en grönare riktning, bedömer Carin Stoeckmann.
– En bransch, oavsett vilken, kan bara utvecklas om det får finnas kvar. Det pågår ett utvecklingsarbete och om tio år har vi ett mer klimatvänligt drivmedel, säger hon.