År 2022 spenderade turisterna 238 miljoner kronor i samband tennisveckorna, enligt undersökning som gjorts på uppdrag av Båstad Turism & Näringsliv, Event in Skåne och Arena Båstad. I år med rekordhöga biljettförsäljningar är verksamheterna förväntansfulla och många ser fram emot en sommar fylld med vimmel och glada turister.
– Människorna som kommer hit är här för att ha det roligt i sommar, så det är en fantastisk rörelse med folk, säger Karl Olsson, turistinformatör.
Turistinformatören: ”Otroligt myller”
Hur märks det av i din verksamhet att tennisveckorna är igång?
– När det kommer folk hit är det som dag och natt, det är ett otroligt myller här när det är som mest, säger Karl Olsson.
Ett fullsatt Båstad innebär dessutom ett ökat trycket bland de lokala företagen.
– Det är lite svårt med lagerutrymmen men det gäller ju att se till att ha grejer hemma, säger Ulf Eriksson, säsongsanställd kafé.
Utmaning med trafiken
Enligt Annika Borgelin, Vd Båstad Turism och Näringsliv, är tennisveckorna ett viktigt arrangemang och en stor del utav Båstads varumärke och identitet.
– Det känns jättekul att tennisen har ett så otroligt stort intresse och att Båstad är så intressant för många, säger Annika Borgelin.
Finns det några utmaningar med att det kommer så mycket turister hit?
– Trafiken är ju tuff under de här veckorna. Det är ju normalt sett en ort med 5 000 invånare men under tennisveckorna är vi upp mot cirka 70 000 besökare, säger Annika Borgelin.
Se mer av verksamheternas glädje för tennisveckorna i klipper ovan.