Se varför Till Koglins vill sänka hastigheten till 20 km/h i klippet ovan.
Biltrafik och transporter står för en tredjedel av koldioxidutsläppen i Sverige.
För att klara Helsingborgs mål om klimatneutralitet år 2030 krävs radikala åtgärder, menar Till Koglin, universitetslektor och docent i transport- och mobilitetsplanering vid Lunds universitet.
– Reducera antalet parkeringsplatser, sänk hastigheten, satsa på gång-, cykel- och kollektivtrafik, säger Till Koglin.
Jobbigare att vara bilist
Han tror inte att elektrifiering är lösningen. Bland annat menar han att elbilen kräver lika stor plats i stadsmiljön som andra bilar, den har stor miljöpåverkan vid tillverkning samt orsakar partikelutsläpp som påverkar luftkvaliteten.
Till Koglin menar att det också behöver bli jobbigare att vara bilist. I videon berättar han om andra städer i Europa som minskat tillgängligheten med bil. Till exempel är hastigheten i centrala Paris sänkt till 30 km/h och avenyn Champs Elysee helt bilfri en söndag i månaden.