Öresundskraft förbereder sig för fullt för att storsatsa på koldioxidavskiljning. Innan sommaren ska politikerna fatta slutgiltigt beslut.
Vart den komprimerade koldioxiden, på årligen 200 miljoner liter, ska ta vägen håller Öresundskraft hemligt. Men vätskan ska köras iväg med lastbil och Helsingborgs hamn har meddelat att man inte kan ta emot det.
– Planen är att lagra koldioxiden på ett djup i berggrunden på cirka 800 meter där den så småningom förstelnar, säger Johan Lundberg som är chef för anläggningsutveckling på Öresundskraft.
”Ska finansiera sig själv”
Hur Öresundskraft planerar att finansiera anläggningen på cirka två miljarder, ökade driftkostnader och lagring är sekretesstämplat.
Ska helsingborgarna vara med och betala infrastrukturen?
– Tanken är att anläggningen inte ska belasta ekonomin i staden utan finansiera sig själv.
Målet: Ha anläggningen i drift 2027
Målet är att hela anläggningen ska vara i drift redan 2027. Att ha den på plats är en förutsättning för att Helsingborgs politiska mål om klimatneutralitet till 2030 ska hålla.
– Det är kanske två-tre projekt till i Sverige som satsar på den här tidsplanen, säger Johan Lundberg.
Just nu pågår två parallella upphandlingar, dels för att bygga anläggningen och dels för transport och lagring.
Men trots att anläggningen ska stå klar 2027 ansöker Öresundskraft om extra lång igångsättningstid på tio år hos Mark- och miljödomstolen.
– Det är en ny marknad vi ska in på. Skulle det vara så att vi förhalar det här och väntar med att fatta beslut så vill vi inte riskera att behöva göra en ny tillståndsansökan, säger Johan Lundberg.