Två personer i en butik, en håller upp två energidrycker.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Filippa Sekesan från Elinebergsskolan i Helsingborg blev lockad av reklam på nya energidryckssmaker på sociala medier. Hör hur det påverkat henne i klippet ovan. Foto: Privat/SVT

Reklam för energidryck fick Filippa att börja dricka flera om dagen

Publicerad

Filippa Sekesan och hennes klasskompisar i Helsingborg är omringade av reklam. Extrapris på semlor, en ny typ av godis eller en ovanlig smak på energidryck. Och de faller lätt för frestelsen.

– Då har vi testat, tyckt det var gott och köpt det igen, säger hon.

Det är tät trafik mellan klassrummen på Elinebergsskolan i Helsingborg och närmaste mataffär, konditori eller restaurang. På menyn står snabbmat, godis, bakelser och energidryck, medan frukt och grönt är en liten del av 14-åringarnas vardag.

– Vissa dagar är det en läsk till lunch, säger Filippa Sekesan.

Hör 14-åriga Filippa från Helsingborg om hur reklam påverkar henne i klippet ovan.

Reklam nära skolan lockar

Beteendet som beskrivs ovan känns igen hos de 14-åringar som Livsmedelsverket pratat med i en undersökning. Där berättar de att erbjudanden och trender på sociala medier påverkar dem att köpa vissa livsmedel.

– Det var överraskande att de är så otroligt omgivna av reklam egentligen dygnet runt, säger Karin Fritz, projektledare och dietist på Livsmedelsverket.

Nu har Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket på uppdrag av regeringen tagit fram förslag för att bryta ungas ohälsosamma matvanor.

– Vi tror en begränsning av marknadsföring för ohälsosamma livsmedel kan vara ett alternativ för att minska påverkan på ungas matvanor.

Det här äter de under en skoldag

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.