Emma Jönses står framför Furulundsskolan i Lillhärdal.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Emma Jönses från arbetsgruppen i Lillhärdal som försöker rädda byns skola. Foto: Bengterik Busk/SVT

Byborna i Lillhärdal försöker rädda skolan – kan bli friskola

Publicerad

Byborna i Lillhärdal har börjat arbeta för att få barnfamiljer att flytta till byn, i hopp om att kunna rädda Furulundsskolan som idag bara har 21 elever. För dem kommer förslaget att lägga ner skolan som ett dråpslag.

Bildningsförvaltningen föreslår att skolan stängs efter det här läsåret och kommunfullmäktige väntas fatta beslut i november. 

När frågan behandlades i bildningsutskottet ville oppositionsrådet Karin Holmin (Vox humana) att byn skulle få en frist på två år. Men utskottet skickade ärendet vidare till kommunstyrelsen utan eget yttrande.

Emma Jönses ingår i ledningen för den arbetsgrupp som bildats för att rädda skolan.

– När vi hade vårt första möte var det väldigt många som kom och de hade bra idéer, säger hon.

Friskola kan vara ett alternativ

Bildningsutskottets ordförande, Johan Fredholm (M), säger att en privat lösning, en friskola, skulle kunna vara ett alternativ till nedläggning.

– Det är klart att det är ett alternativ men vi måste få en tidsfrist för att kunna genomföra det, säger Emma Jönses.

Tidsfristen anser man sig också behöva för sitt arbete att locka fler barnfamiljer till byn. Den 31 mars i år hade Lillhärdal med kringliggande byar 573 invånare.

Johan Fredholm (M) är ordförande i bildningsutskottet i Härjedalens kommun. Foto: Bengterik Busk/SVT

I klippet ovan resonerar bybon Emma Jönses och ansvarig politiker resonerar kring Furulundsskolan framtid.

Styret i Härjedalens kommun

Härjedalens kommun styrs idag av S, M och C.

Tillsammans har de 17 av de 31 mandaten i kommunfullmäktige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.