Arbetet med att lämna över enskilda vägar i Härjedalen intensifieras nu under hösten. Samtidigt har det politiska beslutet fått kritik från olika håll.
I Högvålen är bybor oroliga över att det kommer att bli väldigt dyrt och svårt att hitta en entreprenör som vill utföra arbetet.
Lars-Olof Mattsson uppger dock att kommunen haft en dialog med Trafikverket. Och de har sagt att den entreprenör som plogar den statliga vägen också ska kunna svänga in och ploga den enskilda vägen.
– Det löste sig på ett ganska bra sätt där, säger han.
Samtidigt kan han förstå den ekonomiska oron.
– Jag upplever att folk har ganska stor förståelse för att kommunen inte kan ta kostnaderna för de här privata vägarna, däremot är det tråkigt att det kostar så mycket som det gör att göra de här lantmäteriförrättningarna.
Ordförande: Inte råd med gratis vägunderhåll
Beslutet att lämna över de enskilda vägarna togs för flera år sedan i kommunfullmäktige.
– Det handlar om flera olika saker, bland annat rättviseaspekten. Vi har nästan 10 000 fritidshus i Härjedalen och vi har inte råd, varken kommunen eller skattebetalarna, att erbjuda gratis vägunderhåll och snöröjning, säger Lars-Olof Mattsson.
Vilka utmaningar finns för kommunen?
– Vi reparerar alla vägar innan vi återlämnar dem. Och det är ett jobb att bestämma vad som ska göras och hur det ska göras och komma överens med fastighetsägarna.
Tätorterna kan dra ut på tiden
Målet är som sagt att alla enskilda vägar ska lämnas över. Men i tätorterna har kommunen stött på patrull.
– Vi ska även lämna över i tätorterna men där har vi stött på problem i och med att vårt vattenbolag måste säkra rätten till ledningarna och det kommer att ta ytterligare ett tag, säger Lars-Olof Mattsson.
Hur länge?
– Det vet jag inte men det rör sig säkert om åratal.