Två bilder, där den till vänster visar ett rött ledkryss i fjällmiljö vintertid. Till höger en man i helskägg och mössa.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Fjällen fortsätter locka men samtidigt spås att det inte kommer spenderas lika mycket pengar. ”Vi käkar mera hemma nu”, säger Andreas Granberg som SVT mötte i Ullådalen i Åre kommun. Foto: Eva Danielsson/SVT

Hög inflation skrämmer inte bort turisterna från Årefjällen

Publicerad

Trots tuffa ekonomiska tider verkar turister komma till fjällen även denna vintersäsong. Samtidigt kommer det förmodligen inte spenderas lika mycket pengar.

– Vi käkar mera hemma nuförtiden, säger Andreas Granberg som besöker Ullådalen.

Till Lillåstugans våffelbruk några kilometer från Ullådalen i Åre har en del skidåkare hittat fram.

– Vi åkte skidor hit, en dagaktivitet, säger Viktor Dahlin som bor i Stugun.

Trots ett tufft ekonomiskt läge är det många som väntas komma till Åre i vinter. Enligt Destination Åre var det i princip fullbelagt i Åre under nyår och det ska även vara mycket bokat inför sport- och påsklovsveckorna.

”Hemester-trenden” spås hålla i sig

Under pandemin fick den så kallade hemestern – att semestra på hemmaplan – ett uppsving. Nu, med bland annat krig i Ukraina och hög inflation, så tror organisationen Jämtland Härjedalen turism att den trenden kommer att hålla i sig. Samtidigt kan turistandet komma att förändras:

– Andelen som söker billigare alternativ kommer att öka, säger Anne Adsten som är turismutvecklare på Jämtland Härjedalen turism.

Exempelvis tror hon att camping kan få ett lyft.

– Det är ett prisvärt alternativ, säger hon.

Camping kan växa

Inom Jämtland Härjedalen turism finns en grupp som arbetar med besöksnäringens roll för regional utveckling, och i den gruppen tittar de nu närmare på bland annat just camping.

– Tanken är att lyfta camping som ett sätt att turista. Vi tror att det går att satsa mer på det, säger Anne Adsten.

I höstas bjöds företagare som driver camping in till en temadag, och i mitten av februari är det dags igen.

– Vi vill hjälpa företagare med utveckling och hur man till exempel kan marknadsföra sig. Målet är att höja statusen för camping. Det är stort i vårt län men det skulle kunna vara större, säger Anne Adsten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.