Inlandsbanans 19 ägarkommuner höll på torsdagen ett så kallat ägarsamråd. Och kritiken mot bolagets styrelse togs då upp. Östersund, som är den största ägarkommunen, har krävt styrelseordförande Caisa Abrahamssons avgång.
– Kritiken som vi har är att det brister i informationen och kommunikationen och vi är oroliga för hur man driver processen att för att få till stånd en upprustning av inlandsbanan, säger kommunalrådet i Östersund, AnnSofie Andersson (S).
Oro för risker med lån
Och det handlar om stora lån?
– Absolut, det handlar om en investering på mellan 6 och 8 miljarder. Där är naturligtvis frågeställningen vad vi som ägarkommun i Inlandsbanan AB tar för eventuella risker om man ska låna upp de pengarna, säger kommunalråd AnnSofie Andersson (S).
Det finns alltså planer på en genomgripande upprustning av Inlandsbanan. Två finansieringsalternativ utreds: att låna pengar av exempelvis Europeiska investeringsbanken eller att släppa in det australienska riskkapitalbolaget Macquaire som finansiär och samarbetspartner.
Östersund och andra ägarkommuner anser att styrelsen varit för passiv och därigenom äventyrar ett tänkbart samarbete med australiensiska bolaget.
Abrahamsson tillbakavisar kritiken
Kritiken tillbakavisas av styrelseordföranden Caisa Abrahamsson, tidigare (S)-kommunalråd i Sorsele, bland annat på Inlandsbanans sajt. Det pågår en dialog, men att den tar tid. Och när det gäller bristen på information hänvisas till affärssekretess.
Men kritiken är så pass svidande att det nu kallas till en extra bolagsstämma, i mars, på begäran av Östersunds kommun.
– Det vi då har sagt är att vi vill byta ut styrelseordförande som ändå är ytterst ansvarig för hur processen och information har skett gentemot ägarna, säger AnnSofie Andersson.