SJ har sedan en tid tillbaka aviserat att man kommer ta bort nattågen från från Göteborg till Åre/Duved i april 2025, samt att den upphandlade nattågstrafiken som SJ kör från Stockholm till Åre/Duved också kommer försvinna om inte mer pengar skjuts till.
I förra veckan aviserade dessutom flygbolaget BRA, som trafikerar sträckan Östersund/Bromma, att man efter årsskiftet kommer flyga som underleverantör till SAS och då från Arlanda i stället. Exakt vilka konsekvenser det kommer få för flygtrafiken till och från Östersund är dock fortfarande oklart.
– Såklart känner vi en oro, men ser fortfarande vägar framåt. Vi kommer nu bland annat ha ett möte med den på Trafikverket som ansvar för den upphandlade tågtrafiken. När det gäller flyget vet vi ju inte till 100 procent ännu vad det kommer betyda, säger Jonas Andersson (S), regionråd och ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.
– En bra person- och godstrafik, som fungerar året runt, är en jätteviktigt parameter för att företagen i länet och regionen ska fungera och våga utvecklas, säger Oliver Dogo, vd för Handelskammaren Mittsverige.