Inlandsbanan som sträcker sig från Gällivare till Kristinehamn ska nu rustas upp ordentligt.
Investeringen kommer gå till förbättringar av rälsen mellan Kristinehamn och Gällivare och även tågvagnarna.
Tack vare investeringen från Macquarie, som bland annat äger och förvaltar Arlanda Express, ska Inlandsbanan bli en företagsekonomisk konstruktion.
Ökad transportkapacitet
Under tisdagen hade de kommuner som äger inlandsbanan ett möte där styrelsen fick fortsatt mandat att förhandla fram ett avtal med det australiensiska företaget.
– Vi har under lång tid arbetat för en upprustning av Inlandsbanan och ser nu möjligheten att göra en stor renovering genom medel från Macquaries infrastrukturfond. En upprustning skulle innebära en kraftigt ökad transportkapacitet på järnväg i norra Sverige, säger Caisa Abrahamsson, styrelseordförande för Inlandsbanan, i ett pressmeddelande.
Hoppas kunna ha ett avtal klart snart
Diskussioner om hur planerna ska förverkligas, samt förhandlingar mellan ägarkommunerna och Macquarie, pågår fortfarande. Men båda parter uppger att de hoppas kunna skriva ett avtal inom en snar framtid.
– Vi vill tillsammans med befintliga ägare hitta en möjlighet att investera i banan. Det rör sig om flera miljarder kronor för att få upp banan i gott skick längs hela sträckan. Genom en modernisering kan vi möta olika kundbehov längs hela sträckan, säger Henrik Dahlström, Senior Vice President för Macquarie Infrastructure and Real Assets, i pressmeddelandet.
15 kommuner längs banan äger Inlandsbanan (se faktaruta nedan).
Kommuner som äger Inlandsbanan
Gällivare
Jokkmokk
Arjeplog
Arvidsjaur
Sorsele
Storuman
Vilhelmina
Dorotea
Strömsund
Östersund
Berg
Härjedalen
Ljusdal
Orsa
Mora