Han har haft hjälp med omvandlingen av motorprofilen och gengasentusiasten Stig Erik Werner. Det har också blivit många timmar i skogen för Per för att hugga veden som bilen drivs med.
– Jag har ett stort aggregat bak på bilen som jag fyller med ved och sen har jag en kolhärd som det förbränns via. Så går det fram i motorn och så kan jag få det att förbrännas precis som bensin, säger Per Lindberg.
Kan hålla trafikrytmen
Enligt Per Lindberg håller bilen tillräckligt bra hastighet för att kunna följa rytmen i stadstrafik. På landsväg funkar den bra i hastigheter upp till 80 kilometer i timmen, men den kan få det lite tungt i uppförsbackar.
– Jag har lyckats trycka upp den i 110 nån gång, säger han.
Bilens hastighet beror till stor del på vedens skick, till exempel hur torr den är.
Vanlig bil under andra världskriget
Gengasbilar var vanliga under andra världskriget när det var brist på diesel, bensin och fotogen. Över 70 000 fordon i Sverige byggdes då om till gengasdrift.