• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En person står bak på en gengasbil och arbetar med en stor svart tank. I bakgrunden syns en orange byggnad och träd med gula höstlöv. Parkerade bilar syns också i området.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med Per Lindberg på Rödön på en åktur i gengasbilen som det tagit tre år att bygga: ”Vi tar lite lättvindigt på energi”. Foto: Eva Danielsson/SVT

Per på Rödön har en gengasbil – använder ved för driva bilen

Uppdaterad
Publicerad

I tre år har Per Lindberg på Rödön jobbat med att bygga om sin bil till en gengasbil.

– Jag vill kunna hjälpa till ifall att det skulle hända någonting, säger Per Lindberg.

Han har haft hjälp med omvandlingen av motorprofilen och gengasentusiasten Stig Erik Werner. Det har också blivit många timmar i skogen för Per för att hugga veden som bilen drivs med.

– Jag har ett stort aggregat bak på bilen som jag fyller med ved och sen har jag en kolhärd som det förbränns via. Så går det fram i motorn och så kan jag få det att förbrännas precis som bensin, säger Per Lindberg.

Kan hålla trafikrytmen

Enligt Per Lindberg håller bilen tillräckligt bra hastighet för att kunna följa rytmen i stadstrafik. På landsväg funkar den bra i hastigheter upp till 80 kilometer i timmen, men den kan få det lite tungt i uppförsbackar.

– Jag har lyckats trycka upp den i 110 nån gång, säger han.

Bilens hastighet beror till stor del på vedens skick, till exempel hur torr den är.

Vanlig bil under andra världskriget

Gengasbilar var vanliga under andra världskriget när det var brist på diesel, bensin och fotogen. Över 70 000 fordon i Sverige byggdes då om till gengasdrift.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.