Under Black friday uppmärksammade flera skidsugna att Skistar sålde liftkort på sin hemsida till rejält nedsatt pris. Från normala cirka 10 000 kronor till cirka 1 000 kronor. Det handlade om säsongskortet ”Skistar all winter vuxen” och där köpare hade valt Åre, Sälen eller Vemdalen som destination.
Flera skidåkare köpte korten, men bara dagar senare annullerade Skistar korten och pengarna betalades tillbaka till respektive köpare.
Via sms skrev företaget att de avbokades på grund av ”ett tekniskt fel där ett uppenbart felaktigt pris visades”. Istället hänvisades kunderna köpa ett nytt till ordinarie pris.
Kund hänvisar till köpt i god tro
En av köparna valde då att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Hen vill inte ställa upp på intervju men i anmälan pekar köparen på att hen hade köpt kortet i god tro eftersom det var Black friday. Att Skistar i efterhand ändrade är något som hen som konsument inte ska stå för, står det.
Allmänna reklamationsnämnden uppger att de inte fattat beslut i ärendet.
Skistar pekar på uppenbart fel
Skistar ställer inte upp på någon intervju, utan har istället svarat SVT skriftligt. De skriver att det är bra att ARN prövar frågan och att de kommer följa de eventuella rekommendationer de får. De åberopar dock ”uppenbart felaktigt pris” och att kunder borde förstått det.
Men är det egentligen så uppenbart? Vi vände oss till organisationen Sveriges konsumenter för att höra vad de anser. I videon svarar Maria Wiezell, expert på konsumenträtt och konsumentjuridik.