Två personer åker skidor nedför en snöig backe, med en liftstation och släplift synlig i bakgrunden. Den ena personen är klädd i svart och den andra i grön. Solens strålar lyser över landskapet, vilket ger en kall men vacker atmosfär.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Skistar menar att det var uppenbart att köparna borde förstått att det blivit fel pris. Men är det så uppenbart? Hör vad organisationen Sveriges konsumenter anser. Foto: Arkiv/SVT

Prisbråket: Skistar reade ut liftkort av misstag – hävde alla köp

Publicerad

Under Black friday var det flera skidåkare som köpte liftkort av Skistar till kraftigt rabatterat pris. Men senare drog Skistar tillbaka alla kort och hänvisade till att det hade blivit fel.

Nu har en av köparna anmält företaget till Allmänna reklamationsnämnden.

Under Black friday uppmärksammade flera skidsugna att Skistar sålde liftkort på sin hemsida till rejält nedsatt pris. Från normala cirka 10 000 kronor till cirka 1 000 kronor. Det handlade om säsongskortet ”Skistar all winter vuxen” och där köpare hade valt Åre, Sälen eller Vemdalen som destination.

Flera skidåkare köpte korten, men bara dagar senare annullerade Skistar korten och pengarna betalades tillbaka till respektive köpare.

Via sms skrev företaget att de avbokades på grund av ”ett tekniskt fel där ett uppenbart felaktigt pris visades”. Istället hänvisades kunderna köpa ett nytt till ordinarie pris.

Kund hänvisar till köpt i god tro

En av köparna valde då att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Hen vill inte ställa upp på intervju men i anmälan pekar köparen på att hen hade köpt kortet i god tro eftersom det var Black friday. Att Skistar i efterhand ändrade är något som hen som konsument inte ska stå för, står det.

Allmänna reklamationsnämnden uppger att de inte fattat beslut i ärendet.

Skistar pekar på uppenbart fel

Skistar ställer inte upp på någon intervju, utan har istället svarat SVT skriftligt. De skriver att det är bra att ARN prövar frågan och att de kommer följa de eventuella rekommendationer de får. De åberopar dock ”uppenbart felaktigt pris” och att kunder borde förstått det.

Men är det egentligen så uppenbart? Vi vände oss till organisationen Sveriges konsumenter för att höra vad de anser. I videon svarar Maria Wiezell, expert på konsumenträtt och konsumentjuridik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.