Just nu till exempel går bara ett nattåg veckan i vardera riktningen, och från oktober till slutet av december går inga alls.
SJ, som driver trafiken, skyller på att det är för få resenärer och vill därför bara köra under dom 90 dagar man definierar som lönsamma.
– Vi delar inte SJ:s bedömning om att underlaget skulle vara för dåligt. Har man en bra produkt och ett bokningssystem som är smidigt så tror vi att underlaget är tillräckligt för att få lönsamhet. Sen kanske det finns dippar, till exempel under oktober, men vi menar att man kan ta igen det på topparna i stället. Det säger Elise Ryder Wikén (M), ordförande i Regionen Jämtland Härjedalens utskott för infrastruktur.
Statlig upphandling
Regionen har startat ett samverkansprojekt tillsammans med SJ för att öka resandet till och från länet, men man delar alltså inte SJ:s bild av att sträckan skulle vara olönsam. Därför vill man nu att trafikverket ska utreda förutsättningarna för en statlig upphandling av nattåg till länet, på samma sätt som gjorts med trafiken till övre norrland.
– Tåget är viktigt för länet, så vi hoppas att den här utredningen antingen kan få SJ att köra mer eller att det leder till en statlig upphandling, säger Elise Ryder Wikén (M).