När bussen, på väg mot Klövsjö-fjällen, gick av vägen förra våren omkom tre ungdomar och många fler skadades. När bussen gick ned i diket, så lyckades chauffören ändå styra upp den på vägbanan igen. Men då välte bussen och kanade sedan 70 meter på sidan innan den stannade.
Statens haverikommission har sedan dess utrett olyckan och vad som kan ha varit den direkta anledningen till att bussen gick av vägen. Den slutsats man kommit fram till är att det inte fanns något fel på bussen.
”Sannolikt påverkad av trötthet”
Däremot, utan att direkt slå fast att det var så, riktas misstankarna mot busschauffören:
”Den trötthetsanalys som genomförts visar dock att föraren vid tidpunkten för olyckan med största sannolikhet var påverkad av trötthet på en nivå som innebar stor risk för insomning.”
– Vi kan inte med säkerhet att säga att det är trötthet som orsakat avkörningen, men vi konstaterar att det sannolikt är en möjlig förklaring, säger Alexander Hurtig hos Haverikommissionen.
Nattarbetspass
Vad ser ni förklaringar till att föraren var trött?
– Vi kan konstatera att det här var ett nattarbetspass. Föraren hade kört från sena kvällen till den tidiga morgonen. Han hade visserligen tagit de raster man ska göra och körtiden översteg inte det tillåtna. Men vi kan se att det är ett nattarbetspass och de förutsättningarna leder till vår bedömning mot att föraren sannolikt tillfälligtvis haft en nedsatt vaksamhet, fortsätter Hurtig.
Kommissionen konstaterar dessutom att chauffören inte haft tillfälle att äta eller dricka. Även om han inte bokstavligen somnat så har sannolikt nedsatt vaksamhet varit olycksorsaken.
Ytterligare bidragande olycksorsak ska vara vägens beskaffenhet i kombination med rådande hastighetsbegränsning. Det rör sig om en 100-väg som Haverikommissionen anser är för smal och slingrig för den hastigheten.
Få använde bälte
Av passagerarna i bussen använde knappt en tredjedel säkerhetsbälte. De tre omkomna har samtliga kastats ur bussen. Av de som använde bälte har bara en fått allvarliga skador.
I rapporten konstateras alltså att chauffören inte brutit mot gällande bestämmelser. Men Haverikommissionen riktar sig nu till regeringen med påpekandet att man bör införa särskilda riktlinjer för nattkörningar, som det här var frågan om.
Man menar samtidigt att bussbolaget borde i sitt säkerhetsarbete ha tagit med nattkörningars speciella risker.
Händelsen blev en stor nyhet i hela landet och även utomlands.