Foto: SVT

Chatt: Hur söker du vård?

Publicerad

Region Jönköpings län vill att fler ska chatta med sin vårdcentral när man behöver kontakt med vården. Hur gör du när du behöver hjälp? Dela med dig av dina tankar och erfarenheter i vår chatt nedan.

Hur söker du vård?

Carro • Det tar tid att chatta med vården och det är krångligt. Du ska fylla i många steg innan du kommer vidare. Är man sen i mobilen måste man svara direkt och man hittar inte länken. Så nej, inte värt det. Sist slutade det ändå med att min vårdcentral ville ringa. Kommunikation i skrift är helt klart sämre än att prata.

Micke • Jag söker vård fysiskt eftersom jag har mycket svårt med det digitala.

Micke • Jag är en komplicerad patient. Jag är svårt psykiskt sjuk. Jag önskar att det fanns en vårdcentral med kompetens för psykisk sjukdom.

Harry H • Jag ringer alltid, har försökt digitalt men det är för bökigt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Här är den vårdcentral som här flest digitala möten i Region Jönköpings län

Robin • Jag har chattat via 1177, har inget emot det och tänker att jag är ung och kan överlåta telefontider åt dom som inte kan hantera chatt av olika anledningar. Svarar på frågor om symtom, precis som ett telefonsamtal. Sen slutade det dock med att jag var tvungen att ringa in dagen efter och boka tid för bedömning via telefon för att sedan kunna få en tid för besök.

Jag har alltså chattat med en sjuksköterska för att sedan vara tvungen att göra om samma sak via telefon igen dagen efter? Hon kunde dessutom inte boka in mig hos vårdcentralen via chatten eftersom det är olika system. Pinsamt dåligt...
Gör om gör rätt! Lekstuga

Bo Holst • 1177 är bra för att själv kunna följa sin journal och förskrivna recept. Bra är också att man kan söka och få svar om orsak bakom olika sjukdomar och få rekommendationer. Men 1177 kan aldrig ersätta fysiska besök mellan sjuk patient och läkare på vårdcentral. Privata vårdgivare som skryter om många behandlingskontakter via digitala kameror borde granskas utav Regionens revisorer så de kan säkerställa att deras åtgärd inte bara görs för att de vill tjäna mycket stora pengar från våra gemensamma skattemedel.

Ida • Jag är en av få som använder digitala tjänster, främst kring recept då jag äter flera mediciner. Har alltid samma läkare via Bra Liv vilket känns tryggt. Hade uppskattat mer digitala möten då det inte alltid är lätt att få ihop vardagen, särskilt inte om man jobbar i en annan kommun.

Lindstromp • De gånger jag använt 1177 för att skriva till vården har det tagit många dagar att få svar. Iofs är det ju inte säkert att man får prata med någon samma dag även om man ringer… allt oftare är tiden de ska ringa upp dagen efter… Lite pest eller kolera.

Bibbi Larsson • Jag är 64 år och tycker att det fungerar bra med digital vård när man ska förnya recept eller boka tider. Men jag skulle inte vilja gå över på det helt, den mänskliga kontakten är viktig.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.