– Efter sjuan tror jag inte att jag gått ett halvår sammanhängande i skolan. När man inte hänger med ger man upp till slut, säger Ella Hultman.
Hon berättar att hon började tappa motivationen i mitten av sjuan. Hon hade koncentrationssvårigheter och fick allt svårare att hänga med. Hon började skolka och först när hon fick diagnosen ADD, i mitten av högstadiet, upplevde hon att hon fick stöd – men då var hon redan långt efter klasskamraterna kunskapsmässigt.
”Jag visste att jag inte skulle bli godkänd”
William Josefsson har en liknande historia, men hans bekymmer började redan på mellanstadiet.
– Det var i fyran som jag började kaosa ut. Jag visste att jag inte skulle bli godkänd i nian, säger han.
Även han fick diagnosen ADD på högstadiet och först då förstod han varför han haft svårt att följa med på lektionerna.
I Nässjö kommun blev 14.6 procent av eleverna i årskurs nio inte gymnasiebehöriga inför skolstarten i år. Det motsvarar 50 elever. En del av dem går nu på ett introduktionsprogram på Brinellgymnasiet. Det var det som räddade skolgången för Ella och William.
Introduktionsprogrammet blev vändningen
Båda har idag gått vidare till gymnasiet där de nu läser sitt andra år. Ella går restaurangprogrammet på Njudungsgymnasiet i Vetlanda och William läser på VVS-programmet på Brinellgymnasiet. De båda säger att skolan numera fungerar bättre.
– Det var en bra start att gå här ett år och man fick en vana att gå i skolan, säger Ella Hultman.
Mattias Rehn som undervisar i samhällskunskap och historia på Brinellgymnasiet i Nässjö hyllar de båda elevernas insatser.
– Oftast tycker jag att de som kommer till oss saknar en glädje för att gå till skolan så det viktigaste är att se till att de får självförtroende.
Hör honom berätta mer i klippet nedan