I klippet ovan: Så ser Sven-Åke Svensson, e-hälsostrateg på Region Jönköpings län, på den låga andelen chattar och digitala vårdbesök på vårdcentralerna.
Under pandemin fick den digitala vården, alltså vårdkontakter via chatt eller besök via skärm, ett uppsving i Region Jönköpings län. Men i dag, fyra år senare, ligger andelen digital vård på ungefär samma nivå som då.
Och förra hösten gjordes en undersökning som visade att 90 procent av vårdpersonalen tyckte att arbetsmiljön hade försämrats sedan 1177 direkt infördes.
Fördelar med digitala verktyg
Under 2023 och 2024 har hittills 2,65 procent av vårdmötena på länets vårdcentraler bestått av digitala besök. Fortfarande sker nästan uteslutande all vård på vårdcentralerna i länet via telefonsamtal eller fysiskt möte. Men det vill regionen ändra på.
– Vi vill gärna starta dialogerna med att patienten beskriver sina symptom via chatt så att vi sen kan växla över till lämpligt vårdmöte, säger Sven-Åke Svensson, e-hälsostrateg, Region Jönköpings län.
Många digitala ingångar till vården
Tidigare var appen Bra Liv Nära den digitala ingången som användes av Region Jönköpings län. Sedan oktober förra året finns också 1177 direkt som är en ny riksomfattande digital ingång till vården som i dag används i 11 regioner.
Men regionen har fått kritik för att det är för många digitala ingångar.
– Det skapar en osäkerhet med fler appar och där behöver vi en tydlighet vad vi gör i de olika delarna. Men den tydlighet vi har idag är att patienten ska gå via 1177.se och därifrån hitta rätt, säger Sven-Åke Svensson.
Hur söker du vård?
Carro • Det tar tid att chatta med vården och det är krångligt. Du ska fylla i många steg innan du kommer vidare. Är man sen i mobilen måste man svara direkt och man hittar inte länken. Så nej, inte värt det. Sist slutade det ändå med att min vårdcentral ville ringa. Kommunikation i skrift är helt klart sämre än att prata.
Robin • Jag har chattat via 1177, har inget emot det och tänker att jag är ung och kan överlåta telefontider åt dom som inte kan hantera chatt av olika anledningar. Svarar på frågor om symtom, precis som ett telefonsamtal. Sen slutade det dock med att jag var tvungen att ringa in dagen efter och boka tid för bedömning via telefon för att sedan kunna få en tid för besök.
Jag har alltså chattat med en sjuksköterska för att sedan vara tvungen att göra om samma sak via telefon igen dagen efter? Hon kunde dessutom inte boka in mig hos vårdcentralen via chatten eftersom det är olika system. Pinsamt dåligt...
Gör om gör rätt! Lekstuga
Bo Holst • 1177 är bra för att själv kunna följa sin journal och förskrivna recept. Bra är också att man kan söka och få svar om orsak bakom olika sjukdomar och få rekommendationer. Men 1177 kan aldrig ersätta fysiska besök mellan sjuk patient och läkare på vårdcentral. Privata vårdgivare som skryter om många behandlingskontakter via digitala kameror borde granskas utav Regionens revisorer så de kan säkerställa att deras åtgärd inte bara görs för att de vill tjäna mycket stora pengar från våra gemensamma skattemedel.
Andelen digitala vårdmöten inom regionen 2023-2024
Primärvården: 2,65 procent
Specialistvård (somatisk): 1,05 procent
Psykiatrisk vård: 4,51 procent
Totalt: 2,12 procent