De som drabbats av den misstänkta storbedragaren vädjar till sina banker att de ska frysa lånen i väntan på en rättegång. Men det är ingenting som de kan ta för givet. Enligt organisationen Konsumenternas bank- och finansbyrå som upplyser konsumenter om vilka regler och rättigheter som gäller finns inga regler som tvingar banken att frysa ett lån vid misstänkt bedrägeri.
– Om bankerna vill ta ett extra steg och hjälpa sina kunder kan de självklart göra det, men det finns ingen lag som säger att de måste göra det, säger Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå.
Skuld på banken
De drabbade anser att bankerna har en skuld i det hela eftersom de för lättvindigt har lånat ut pengar, vad säger du om det?
– Det beror på vad man menar med lättvindigt. Det finns regler om hur en kreditprövning ska ske, men ett stort ansvar vilar också på konsumenten att redogöra för vilka andra lån man har.
I en del fall har ju lån tagits väldigt nyligen och de syns inte i en kreditprövning, vad säger ni om det?
– Sådant är systemet idag. Det finns en eftersläpning i systemet om man tar många krediter på kort tid tar det ett tag innan de syns. Det är då viktigt att konsumenten själv berättar, det kan annars ligga en till last, säger Fredrik Nordquist.
Konsumentansvar
Fredrik Nordquist menar att rent generellt vilar ett stort ansvar på konsumenten själv i de här lägena. Den som anser att banken gjort fel som beviljat ett lån kan ifrågasätta kreditprövningen.
– Då får man i så fall göra en reklamation mot långivaren och så får man titta på varje enskilt fall om något fel har begåtts, säger Fredrik Nordquist.