• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Lokala Jönköpingspolitiker är kritiska till var stationerna för framtida höghastighetståg föreslås hamna. Genrebild. Foto: TT

Lokala politiker kritiska till nytt förslag om höghastighetståg – ”Obegripligt”

Uppdaterad
Publicerad

Tranås station har försvunnit helt och Jönköping och Värnamo blir utan centrala knutpunkter. Både Region Jönköping och Jönköpings kommun är kritiska till Trafikverkets nya förslag om nya stambanor.

Tidigare i år fick Trafikverket uppdraget från regeringen att se över nya stambanor anpassade för höghastighetståg. I veckan kom det nya förslaget. I det finns Tranås station inte med i planerna alls och stationerna i Jönköping och Värnamo är placerade utanför stadskärnan.

– Det är med stor oro vi nu har tagit del av Trafikverkets tre alternativa förslag på hur nya stambanor ska kunna byggas, säger Marcus Eskdahl (S), regionråd och ordförande i nämnd för Trafik, infrastruktur och miljö i Region Jönköpings län, i ett pressmeddelande.

Vill hålla nere kostnaderna

Trafikverket vill genom att lägga stationerna utanför de centrala delarna hålla nere kostnaden och hamna under det tak på 205 miljarder som regeringen satt upp. Även för till exempel Linköping, Norrköping, Borås och Landvetter flygplats föreslås externa stationslägen.

Men enligt Region Jönköping finns ingen redovisning över hur stora besparingarna blir.

Slutrapport i februari

Ann-Marie Nilsson, kommunstyrelsens ordförande (C) i Jönköpings kommun, menar i pressmeddelandet att stambanorna måste ligga centralt för att kunna kopplas samman med befintlig infrastruktur:

– För oss är det obegripligt hur nya stambanor ska kunna ha något annat än människors resbehov som utgångspunkt, säger hon.

Trafikverkets slutrapport ska lämnas till regeringen den 28 februari nästa år.

Det finns delade meningar om höghastighetstågens vara eller inte varande, se klipp nedan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.