Tidigare i år fick Trafikverket uppdraget från regeringen att se över nya stambanor anpassade för höghastighetståg. I veckan kom det nya förslaget. I det finns Tranås station inte med i planerna alls och stationerna i Jönköping och Värnamo är placerade utanför stadskärnan.
– Det är med stor oro vi nu har tagit del av Trafikverkets tre alternativa förslag på hur nya stambanor ska kunna byggas, säger Marcus Eskdahl (S), regionråd och ordförande i nämnd för Trafik, infrastruktur och miljö i Region Jönköpings län, i ett pressmeddelande.
Vill hålla nere kostnaderna
Trafikverket vill genom att lägga stationerna utanför de centrala delarna hålla nere kostnaden och hamna under det tak på 205 miljarder som regeringen satt upp. Även för till exempel Linköping, Norrköping, Borås och Landvetter flygplats föreslås externa stationslägen.
Men enligt Region Jönköping finns ingen redovisning över hur stora besparingarna blir.
Slutrapport i februari
Ann-Marie Nilsson, kommunstyrelsens ordförande (C) i Jönköpings kommun, menar i pressmeddelandet att stambanorna måste ligga centralt för att kunna kopplas samman med befintlig infrastruktur:
– För oss är det obegripligt hur nya stambanor ska kunna ha något annat än människors resbehov som utgångspunkt, säger hon.
Trafikverkets slutrapport ska lämnas till regeringen den 28 februari nästa år.
Det finns delade meningar om höghastighetstågens vara eller inte varande, se klipp nedan.