Sedan april förra året har Cabonline, som kör de särskilda skolskjutsarna åt Jönköpings kommun, betalat nästan två miljoner kronor i viten för försenade och missade hämtningar och andra förseelser.
Enligt Ulrika Hensegård, som sedan i februari är chef för skolskjutsenheten, har man inte krävt taxiföretaget Cabonline på några viten sedan i januari.
– Vi har under våren haft ett uttalat mål att satsa på samarbete och dialog. Men självklart ska vi handlägga vitesförelägganden i de fall det är påkallat och där ser jag att vi har brustit i våra rutiner.
För det har fortfarande inträffat incidenter. I klippet ovan hör du om några av de incidenter som inträffat.
– Jag kan bara konstatera att vi brustit i våra interna rutiner, upprepar Ulrika Hensegård.
Problem diskuteras
Samarbete och dialog har inneburit månadsvisa avstämningar med Cabonline. Där har de problem som uppstått diskuterats.
När SVT går igenom en del av mejlkommunikationen mellan kommunen och taxibolaget så ser vi att flera föräldrar även nu under våren valt att pausa taxiresorna. I konversationerna framgår inte vad det beror på.
Enkät om skolresorna
I en enkät som kommunen skickat ut till vårdnadshavare om skolskjutsarna har knappt hälften svarat.
– Jag trodde det skulle vara värre. Men väldigt många är väldigt nöjda, säger Ulrika Hensegård.
Men när vi går igenom svaren ser vi att många av de som är positiva och nöjda har ett annat taxibolag eller skolbuss.
Enkäten gäller nämligen inte bara de som har Cabonline som leverantör. I flera fall skriver föräldrarna att det varit katastrof. En del påpekar att det har blivit bättre under våren.