Det beskrivs av Marcus Eskdahl (S), ansvarigt regionråd för kollektivtrafiken i Jönköpings län, som den största satsningen under den här mandatperioden. Under 2023 kommer Jönköpings länstrafik att ta nya större eltåg i drift, och för det behövs det en större depå.
– Det känns väldigt glädjande att vi nu kan gå vidare och utveckla tågtrafiken i vår region tillsammans med närliggande regioner. Det här kommer ge nya möjligheter till tågresande på sikt för länsinvånarna, säger Marcus Eskdahl minuterna efter att fullmäktige gått på koalitionens linje och röstat igenom förslaget om en ny depå.
SD och M tycker det blir för dyrt
Samtidigt tycker både Sverigedemokraterna och Moderaterna att förslaget om tågdepå borde ha skickats tillbaka till tjänstemännen för vidare utredning. Orsaken är bland annat att de anser att satsningen är för dyr så som det ser ut nu.
– Byggtiden är extremt pressad vilket gör investeringen orimligt dyr, säger regionrådet Samuel Godrén (SD).
Profilera Nässjö som järnvägsstad
Marcus Eskdahl (S) tycker att tågdepån är en viktig fråga för att än mer profilera Nässjö som järnvägsstad.
– Det kommer även att innebära fler arbetstillfällen, säger han utan att precisera någon siffra.
Depån ska sköta underhåll på tåg som tillhör både Region Jönköpings län och Region Kronoberg.
I klippet nedan hör du Marcus Eskdahl berätta mer om vad depån betyder för Nässjö.