I klippet hör du regionrådet Marcus Eskdahl (S) berätta när han tror att en höghastighetsjärnväg kan stå klar i länet. Foto: Johannes Tolf/SVT

Nu ska förslaget om ny tågdepå i Nässjö avgöras

Uppdaterad
Publicerad

Det beskrivs av regionpolitikerna som den största satsningen under den här mandatperioden, till en kostnad av 722 miljoner kronor. Under tisdagen ska den föreslagna stora tågdepån i Nässjö upp på regionfullmäktiges bord, en satsnings som regionrådet Marcus Eskdahl (S) tror kan ha stor betydelse för orten.

Under 2023 kommer Jönköpings länstrafik att ta nya större eltåg i drift, och för det behövs det en större depå. Enligt förslaget ska depån sköta underhåll på tåg som tillhör både Region Jönköpings län och Region Kronoberg.

– Då Nässjö är ett centrum för järnvägstrafik är det en väldigt lämplig ort för att bygga den nya tågdepån, säger Marcus Eskdahl när SVT möter honom på platsen för den tänkta depån.

Tidigare giftig mark

På det väldiga och i dagsläget öde sommartorra gräsfältet väster om Nässjö tågstation ska ett flertal spår och en verkstadsbyggnad på cirka 5 700 kvadratmeter byggas. Tidigare låg här en impregneringsanläggning för slipers och ett omfattande saneringsarbete gjordes för några år sedan, då marken innehöll tunga miljögifter.

Om politikerna klubbar igenom förslaget i regionfullmäktige imorgon kan fältet åter bebyggas.

På det här fältet i närheten av Nässjö tågstation är det tänkt att den stora tågdepån ska byggas. Foto: SVT/Johannes Tolf

Marcus Eskdahl tycker att tågdepån är en viktig fråga för att än mer profilera Nässjö som järnvägsstad.

– Det kommer även att innebära fler arbetstillfällen, säger han utan att precisera någon siffra.

Depån ska vara klar under 2023.

I klippet hör du Eskdahl berätta mer om vad tågdepån kan betyda för Nässjö kommun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.