– Men sedan beror det helt och hållet på vad man kan erbjuda för kontrollfunktioner, säger Malin Öhrlund.
Trafikpoliserna försvinner
Hon är bekymrad över att det är så få trafikpoliser som kan göra kontroller av yrkestrafiken.
– Det är väldigt bristande på den punkten. Särskilt i Norrbotten. Man har haft två poliser som har jobbat med den tunga trafiken men i dagsläget är det bara en person – och även den polisen försvinner i maj. Det är skrämmande.
SVT Nyheter Norrbotten har i flera reportage berättar om de internationella transporterna genom Sverige och hur svåra de är att kontrollera.
”Vi ser att vi inte når de nationella målen”
Pontus Fälldin som är chef för operativa enheten region Nord säger att man är väl medveten om problematiken.
– Vi vet om att det är en svår situation och att trafikpolisen blivit lidande under omorganisationen då antalet poliser totalt i region Nord blivit färre.
Han fortsätter:
– Vi ser att vi inte når de nationella målen, i varje fall inte varje månad, när det gäller kontroll av farligt gods och vilotider.
Han säger att regionpolischefen sedan i höstas ser över vilka åtgärder som behövs för att säkerställa verksamheten och att det arbetet är i sitt slutskede.
– Vi ser nu fram emot ett förslag till beslut från regionpolischefen. Där kommer det att finnas en plan på hur trafikpolisen ska bedriva sin verksamhet i framtiden och vilka resurser som kommer att införas. Det är ju väl känt att polisen i landet ska växa och det ska även trafikpolisen i Norrbotten få ta del av.