I skrivelsen hänvisas till att de fyra regionerna i norr, Västerbotten, Jämtland, Västernorrland samt Norrbotten haft ett gemensamt ”barn” i form av Bussgods. Vidare:
“Bussgods är ett logistikföretag med lång och stolt historia. Genom åren har vi transporterat gods för både privatpersoner och företag över hela Sverige. Godset fraktas i huvudsak med buss i linjetrafik, vilket innebär att passagerare och paket körs i samma fordon. Miljövänligt och punktligt!”
De som undertecknat skrivelsen pekar på att bussgods måste generera överskott då man konkurrerar på den privata marknaden och inte finansieras via skattemedel. Som exempel nämns Västerbotten som varje år generera ett par miljoner i överskott.
Livlina för små orter
Till det kommer att bussgods alltid varit en livlina för glesbygden med bussgods till och från kunder på små orter. Vidare att ingen dialog har tagits med vare sig kommuner eller samarbetspartners på andra sidan länsgränsen utan att beslutet om nedläggning tagits i hemlighet.
Till det kommer oro över att företag som idag nyttjar bussgods lämnas åt sitt öde.
De tio kommuner som gjort skrivelsen kräver nu att det görs en grundlig konsekvensanalys som på ett transparent sätt delges kommunerna.
Skrivelsen är undertecknad av Magnus Johansson, kommunstyrelsen vice ordförande i Vilhelmina, Lily Bäcklund kommunstyrelsen vice ordförande i Lycksele samt Britta Flinkfeldt ordförande kommunstyrelsen i Arjeplog.