kvinna med hund som står i vägkorsning

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Många farliga situationer” – hör Josefina Sundqvist, en av de boende i närheten av Brändövägen, som länge riktat kritik mot vägen. Foto: Linnea Lindmark/SVT

Bybor har varnat för vägen i Brändön – och att en dödsolycka kan ske

Uppdaterad
Publicerad

På söndagen dog tre unga män och en kvinna skadades svårt i en trafikolycka på Brändövägen i Luleå. Det är ännu oklart hur och varför olyckan inträffade. Genom åren har bybor varnat för vägen – bland annat att en dödsolycka kan ske om ingenting händer.

Olyckan skedde vid Kråknäsbron där det med en hastighetsbegränsning på 80 kilometer i timmen smalnar av till ett körfält som följs av en skarp kurva.

– Man har väntat att en olycka ska hända, säger Josefina Sundquist som bor i Örarna.

Dödsolycka utanför Luleå – tre unga män omkom

År 2018 samlade hon namnunderskrifter och skickade in en ansökan till länsstyrelsen om att sänka hastigheten på en del av Brändövägen. Det blev avslag av länsstyrelsen efter att Trafikverket gjort en utredning.

Flera olyckor på vägen

Med söndagens olycka inräknad har det sedan 2013 skett nio olyckor längs vägen. 2013 körde en manlig motorcyklist av vägen vid korsningen Örarna/Brändön och dog. Resterande olyckor har varit lindriga.

Brändöbon Lars-Göran Berg har anhöriga som bor alldeles intill Kråknäsbron. För fem år sedan ansökte han också om hastighetssänkningar, att hastigheten före och efter bron borde sänkas till 30 km/h.

Han varnade för att det kommer att inträffa en dödsolycka om ingenting händer.

– Jag har blivit konstant nonchalerad, säger Lars-Göran Berg.

Nej till lägre hastighet

Trafikverket skriver bland annat i sin motivering till avslag:

”Vi bedömer att acceptansen och efterlevnaden av en hastighetsbegränsning till 60 och 30 kilometer i timmen skulle bli svårförståelig för fordonsförare, vilket skulle kunna medföra en falsk trygghet för de oskyddade trafikanterna på sträckan”.

Även Stenvalls Trä som äger sågen intill olycksplatsen har tidigare varnat för risken med olyckor längs Brändövägen.

– För allas säkerhet vill vi få ner hastigheten, så vi gjorde ett försök. Vi har ett arbetsmiljöansvar, vägen är en risk, säger Folke Stenvall, vd Stenvalls Trä.

Hastigheten gäller fortsatt

Trafikverket menar att de utrett de förslag som kommit in och kommit fram till att 80 km/h är en rimlig hastighet för vägen.

– Parametrar som väglag, sikt, ljus tas med i bedömningen. Därför har vi stärkt upp vägen med skyltar just kring bron, genom att varna för kurvan och avsmalnande väg, säger Peter Jonsson, presskommunikatör trafikverket.

Man från Trafikverket som talar utanför byggnad i tegel.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Trafikverkets presskommunikatör, Peter Jonsson, bemöta kritiken mot Brändövägen. Foto: Kateryna Yemets/SVT

Vem beslutar om hastighetsgränser?

Länsstyrelsen beslutar om lokala trafikföreskrifter för allmänna vägar utanför tättbebyggt område där staten är väghållare och på enskilda vägar. Länsstyrelsen kan till exempel besluta om hastighetsbegränsning när det behövs en lägre hastighet på en kortare sträcka.

Trafikverket beslutar om grundföreskrifter för hastigheterna 80-120 kilometer i timmen på de statliga vägarna.

Kommunen beslutar om lokala trafikföreskrifter inom tättbebyggt område och för vägar där kommunen är väghållare.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dödsolycka utanför Luleå – tre unga män omkom

Mer i ämnet