Under de två senaste åren som Dennis Krogh-Vennemo i Vidsel haft en elbil har det hunnit bli 10 000 mil bakom ratten. Han pendlar från sin bostad i Vidsel till sitt arbete i Luleå, en resa på drygt tio mil enkel väg.
Med ett batteri som rymmer 52 kilowatttimmar (kWh) har Dennis Krogh-Vennemo elbil en ungefärlig räckvidd på 40 mil innan det är dags att ladda.
– Jag brukar ladda när jag kommer hem på kvällen. En resa till och från jobbet en fin sommardag kostar mig 7-9 kronor men det är kanske det dubbla på vintern, säger han.
95 procent av tiden laddar Dennis Krogh-Vennemo bilen hemma och det skiljer sig lite vilken säsong man kör under. Men framförallt handlar det om hur pass fort man kör.
– Man kan inte ligga i 110 efter motorvägen, man får max ligga i 100 då. Men det är väl något som alla skulle kunna göra oberoende av vilken bil man kör.
Kör 5 000 mil per år
Han har kört 10 000 mil på två år. De många milen har främst körts på vägar i Norr- och Västerbotten. Trots att Dennis Krogh-Vennemo spenderar mycket av sin fritid i skog och mark har han ännu inte hittills fått slut på el och blivit stående någonstans.
– Man får helt enkelt planera sin körning lite annorlunda och kanske vara beredd att stanna om man reser en längre tur.
Billigaste elen finns i Norrbotten
En av anledningarna till att det är så pass billigt för Dennis Krogh-Vennemo att ladda sin elbil är att han lyckats binda sitt elavtal till ett fastpris på 50 öre/kWh.
Ser man till Sverige i sin helhet så har personer som kör elbil i elprisområde ett, det vill säga Norrbottens län, den billigaste laddningen i Sverige – medan personer i södra Sverige har ett klart högre kilowattspris för sin el.
– Visst tillkommer det lite kostnader att ha en elbil men det gör det för bensinarna också, säger Dennis Krogh-Vennemo.
El kontra bensin
I snitt kostar en elbilsmil 2 kWh = 1,33 kr i december 2021.
En bensinmil kostade vid samma tidpunkt 20,24 kr.
Det gör att en helårsförbrukning vid en mil om dagen kostar 485 kronor medan bensinbilsägaren betalar 7388 kronor.