Under höstens omfattande problem med trygghetslarm från företaget Tunstall så drabbades en rad gamla och sjuka av långa förseningar över hela landet.
Det allvarligaste fallet inträffade i Luleå, där en äldre kvinna larmade förgäves åtta gånger. När hemtjänsten till slut kom hem till henne hade hon avlidit.
Händelsen polisanmäldes av anhöriga till kvinnan och åklagare inledde en förundersökning om misstänkt tjänstefel. Men nu har den alltså lagts ned, med motiveringen att ”det saknas anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats.”
– Jag tycker det är bedrövligt! Man kan alltså lägga ut ett jobb och behöver inte ta något som helst ansvar, och inte företaget heller, säger kvinnans son till SVT.
Skickades aldrig vidare
SVT Norrbotten har tidigare avslöjat uppgifter från kommunens utredning som visar att kvinnans trygghetslarm faktiskt fungerade, men att Tunstalls personal inte vidarebefordrade hennes larm till kommunen.
Luleå kommun har bytt leverantör efter händelsen och också uttryckt stark kritik mot Tunstall, som man menar inte gett någon riktig förklaring till det inträffade.
Händelsen har också utretts av Inspektionen för vård och omsorg, IVO, som dock lagt ned sin Lex Maria-utredning eftersom man inte hittat något fel i kommunens agerande – och inte kan granska Tunstall eftersom bolaget formellt inte är en vårdgivare. Däremot har IVO startat en ny utredning med fokus på informationssäkerhetshanteringen i ärendet.
Tunstall har tidigare upprepade gånger beklagat dödsfallet och intygat att man vidtagit åtgärder för att förhindra en upprepning.