Förutom kostnader för uteblivna malmleveranser kommer även de 38 urspårade vagnarna enligt LKAB kosta cirka 50-60 miljoner kronor att reparera eller ersätta.
Olyckståget var på väg norrut mot Kiruna och Narvik. Enligt Jan Lundgren, logistikchef på LKAB, har den sträckan där urspårningen inträffade stora underhållsbehov.
– Vi hoppas på en bred politisk uppslutning så att man tar tag i det här och rustar upp.
Haverikommissionen kan utreda olyckan
Statens haverikommission kommer på måndagen att anlända till platsen.
– Det vi gör nu är en ärendebedömning, och en del av den är att göra besök på olycksplatsen. Beslutet om vi ska utreda tas förmodligen inom den närmaste veckan, säger utredare Eva-Lotta Högberg till TT.
– När vi varit på olycksplatsen och gjort vår dokumentation och våra undersökningar lämnar vi röjningsmedgivande. Vi vill samla in den information vi behöver om vi ska utreda, den försvinner när man börja flytta på fordon och spår så det vill vi göra på en gång. Det kan ta allt från två dagar till hela veckan.