Haverikommissionen begav sig till olycksplatsen under måndagen, men bestämmer först om någon vecka om man ska göra en fullskalig utredning av händelsen. Om inte blir det Trafikverkets utredning som får avgöra skuldfrågan.
Det handlar om ifall det är Trafikverkets anläggning eller LKAB:s tågsätt som har orsakat urspårningen.
Kan bli stora kostnader för LKAB
I fall det kan slås fast att det är det senare kan LKAB få betala för reparationen av räls och banvall. Då stannar inte kostnaderna på de 50-60 miljoner som de skadade vagnarna kan kosta att ersätta. Att reparera 800 meter räls och banvall kan kosta minst lika mycket till.
I fall skulden hamnar hos Trafikverket kommer LKAB att driva skadeståndskrav för sina materiella skador. Men det är bara en del av LKAB:s faktiska förluster.
– I liknande fall har vi hittills bara fått ersättning för skador på vagnar och malmprodukter, aldrig för de intäktsbortfall i form av missade leveranser. Men vi har en sådan process igång sedan en tidigare händelse, säger Jan Lundgren, logistikchef vid LKAB och vd för Malmtrafik AB.
14 miljoner kronor per dygn
I Narvik står båtar och väntar på malm och enligt Jan Lundgren kommer LKAB att tappa intäkter på 14 miljoner kronor för varje dygn som tågtrafiken står stilla.
I det aktuella fallet är det malm från Malmberget som skulle ha skickats via Narvik. LKAB försöker kompensera detta genom att öka produktionen i Kirunagruvan.
– Men vi säljer allt vi producerar och vi kommer inte kunna köra ikapp det vi tappar. Vi skjuter också fram ett underhållsstopp i Kiruna, vilket också kommer att kosta en slant, säger Jan Lundgren.