Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon berättar Roger Haddad (L) om när han tog upp Luleåbon Izabella Tönnheds fall i riksdagen. Han är kritisk till att staten inte tar ansvar för dem som placerats felaktigt i särskola. Foto: Anders Hjertström/SVT

Izabella i Luleå placerades felaktigt i särskola – men staten betalar inte skadestånd

Uppdaterad
Publicerad

Minns ni Izabella Tönnhed i Luleå som felaktigt placerades i särskola? Nu har Liberalernas riksdagsledamot Roger Haddad väckt frågan om hon och andra felplacerade ska ha skadestånd från staten. Men någon ersättning kommer inte staten att betala.

Izabella Tönnhed är född i Tjeckoslovakien och placerades på ett barnhem där det var brist på mat och kläder. Som fyraåring adopterades hon till Sverige men barndomen blev svår.

Hon placerades – felaktigt – i särskola på grund av dyslexi och beslutet hävdes inte förrän hon var 17 år.

– Det har varit en kamp att komma tillbaka till samhället och att förstå min omvärld, sa hon till SVT den 19 januari i år.

Kritisk till att staten inte tar ansvar

Liberalernas riksdagsledamot berättar att hans parti har lyft den här frågan under ett par års tid.

– Jag kände för en tid sedan att regeringen öppnade upp för en dialog med oss. Men nu säger man att staten inte har något ansvar och det är jag kritisk till, säger Haddad som också är vice ordförande i riksdagens arbetsmarknadsutskott.

Därför säger regeringen nej

Skolminister Linnea Axelsson Kihlblom (S) skrev i sitt svar till Haddad att: ersättning för barn och ungdomar som felaktigt placerats i särskola inte är en fråga för regeringen.

– Orsaken är att skolsystemet i hög grad är decentraliserat och att det är huvudmannen eller kommunen som ska fatta beslut utifrån de regleringar som finns, fortsätter Kihlblom.

I videon berättar Roger Haddad om när han tog upp fallet Izabella i riksdagen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.