Nyttan och skadan med dubbdäck, alltså trafiksäkerhet kontra hälsofaror, debatteras flitigt. Det är väl känt att dubbdäcken river upp hälsofarliga partiklar, och för att förbättra luftkvaliteten utreds en dubbdäcksskatt. Det är främst Stockholm som berörs men i utredningens direktiv konstateras att gränsvärdena för stora partiklar även överskrids i Norrköping, Södertälje och Uppsala.
Under utredning
Enligt regeringens utredare, kammarrättsråd Petter Classon, är det för tidigt att säga vad utredningen kommer att landa i.
-Vi ser vårt uppdrag främst som att föreslå hur en sådan skatt kan konstrueras, ett ramverk. Sedan kan man tänka sig, ungefär som med trängselskatten, att om Stockholm vill ha skatten följer ytterligare ett beslut i riksdagen, säger Petter Classon.
Men dubbdäcken ruggar också upp vägbanan så att greppet blir bättre, även för bilister som kör dubbfritt, skriver Svenska Dagbladet.
-Men ingen har översatt den nyttan i trafiken. Man har på testbanor sett att en viss andel dubbdäck ger en viss förbättrad friktion. Om andelen dubbdäck går under 20 procent får man en sämre friktion, säger Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanlytiker vid Trafikverket, till TT.
Varierar i landet
Det finns inget forskningsstöd för att dubbdäck av den anledningen ökar trafiksäkerheten i städer som Stockholm och Uppsala.
-Man får en effekt om det råder isväglag. Det varierar ju mycket beroende på var i landet man befinner sig. I de här städerna är andelen upphinnandeolyckor som sker på is och snö ungefär fem procent på vintern, så betydelsen är marginell. I Västerbottens inland sker omkring 90 procent av alla vinterolyckor på is och snö.