Järnvägsspår och Jöran Gärtner, projektledare på Trafikverket.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar Trafikverket om arbetet med ett dubbelspår i Luleå-Boden. Foto: Filip Öhman/SVT

Kort dubbelspår mellan Luleå–Boden ska lösa det akuta trafikläget

Uppdaterad
Publicerad

Två mindre åtgärder ska ge andrum för det redan ansträngda trafikläget på Malmbanan.

– Vi får en respit, säger Jöran Gärtner, projektledare vid Trafikverket.

Dubbelspår på sträckan Luleå – Boden har länge pekats ut som ett behov för att motverka kapacitetsbrist på Malmbanan. Nu har Trafikverket påbörjat ett par mindre projekt för att ge sträckan konstgjord andning tills dess att hela sträckan kan byggas.

Det blir delvis ett nytt dubbelspår och en ny mötesstation är planerad för sträcka. Bygget ska inledas under 2025 och den uppskattade kostnaden för hela satsningen uppgår till nästan 400 miljoner kronor.

”Starkt tryck från samhället”

Enligt projektledare Jöran Gärtner får de i sammanhanget relativt små åtgärderna också en ordentlig effekt på kapaciteten på sträckan, som redan är röd i trafikverkets kapacitetsberäkningar. Han tror också att bygget ska kunna inledas enligt tidsplan.

– Jag tycker vi har ganska bra koll på de risker vi kan råka ut för. Ett bygge under 2025 tror jag väldigt starkt på och jag tror också att vi har ett starkt tryck från övriga samhället på oss att vi ska klara det, säger Jöran Gärtner.

I klippet berättar Jöran Gärtner från trafikverket om planerna och hur stor betydelse den har för malmbanans kapacitet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.