Två flyttkarlar bär på en soffa i bakgrunden och i förgrunden står en flyttlåda.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Kronofogden” – hör Konsumentverkets Daniel Bernspång om vad du som konsument kan göra om du hamnar i tvist med exempelvis en flyttfirma. Foto: Arkiv/SVT

Konsumentverket: Det kan du kräva om din flytt försenas

Publicerad

Mirella Nantes i Boden har väntat på sina flyttlådor i över ett halvår. SVT har tagit reda på vilka rättigheter du har om du hamnar i tvist med ett företag.

– Vi får en hel del samtal och mejl om problem med flyttfirmor, säger Daniel Bernspång, Konsumentverket.

Vid problem med företag kan man bland annat vända sig till konsumentvägledare. I Bodens kommun är det Fredrik Lundqvist som ger konsumentråd till invånarna vilket sker under tystnadsplikt.

– Man ska försöka lösa det med företaget i första hand. Jag rekommenderar att man kontaktar konsumentvägledare och vid behov prövar ärendet hos ARN, säger Lundqvist.

ARN:s råd väger tungt

Beslut hos ARN är en rekommendering och inte ett lagtvingande beslut. Väljer företaget att inte följa ARN:s rekommendering kan man enligt Lundqvist ta ärendet vidare till tingsrätten.

– Får man rätt i ARN så är det väldigt sällan tingsrätten skulle fatta ett annat beslut, säger Lundqvist.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.