Det råder stora skillnader i leveranskvalitet för Vattenfalls elnätskunder. Under 2014 drabbades 93 procent av bolagets kunder i norr av elavbrott, motsvarande siffra i södra Sverige var 68 procent. Räknat på antalet elkunder drabbas kunderna i nord tre gånger så ofta som kunderna i söder. Det visar statistik från Vattenfall.
– Andelen elnätskunder i norr jämfört med i söder som drabbats av fler än tolv elavbrott under 2014 är tio gånger fler. I norra Sverige finns våra elnät i glest befolkade områden där det krävs längre ledningar för att nå varje enskild elnätskund. Det gör näten sårbara för väderfaktorer. De regionala skillnaderna är dock alltför stora och det behöver vi ändra på, säger Eva Vitell, chef för Kund och marknad på Vattenfall Eldistribution.
Vädersäkra och modernisera
I de värst drabbade områdena som Lycksele, Vilhelmina och Arvidsjaur, Malmfälten och Örnsköldsvik har bolaget inlett en satsning för att öka leveranssäkerheten. Bland annat genom att vädersäkra och modernisera elnäten. I Pajala, bland annat i byarna OParkajoki och Kitkiöjärvi pågår ett arbete med att ersätta luftledningar med jordkabel.
Bättre kompensation
Från och med 1 januari 2016 kommer kompensationen för avbrottsdrabbade kunder att förbättras. Kompensationen betalas ut automatiskt till alla kunder som drabbats av ett oplanerat avbrott på minst fyra timmar. Den nya kompensationen är 500 kronor efter 4 timmars avbrott, mot tidigare 300 kr efter 6 timmar.