IVO startar nu en helt ny granskning av Luleå kommuns informationssäkerhet. Foto: Fredrik Lundmark/SVT

Kvinna i Luleå avled efter missade larm – nu lägger IVO ned utredningen

Uppdaterad
Publicerad

Många kommuner anmälde sig själva till Inspektionen för vård och omsorg efter höstens kaos med trygghetslarm som slutade fungera. Men IVO har hittills lagt ned en rad ärenden. Felet fanns hos företaget Tunstall som IVO inte kan granska. Samtidigt väntar Luleå kommun, där en kvinna avled efter att ha larmat förgäves, fortfarande på en förklaring från Tunstall.

Trygghetslarmen gick plötsligt inte att lita på. Äldre och sjuka fick vänta i timmar utan hjälp – i vissa fall liggande på golvet efter fall, i andra fall i sin egen avföring.

Kaoset kring trygghetslarmen kom att påverka över 100 kommuner, varav flera senare lex Sarah-anmälde sig själva till IVO.

De otrygga trygghetslarmen

Men IVO har inte funnit några fel i kommunernas agerande, och har därför i flera fall – bland annat Munkedal, Vimmerby, Motala och Lidingö – redan valt att avsluta ärendena utan någon kritik. Bolaget Tunstall kan inte granskas av IVO eftersom det inte räknas som en vårdgivare.

I ett fall i Luleå avled en kvinna efter att hon flera gånger larmat förgäves. SVT har visat att larmen togs emot av Tunstall – men inte nådde kommunen.

Startar ny tillsyn

Nu avslutar IVO de två ärenden som föranletts av lex Sarah-anmälningar från Luleå, utan kritik. Samtidigt startar man en helt ny granskning, med fokus på Luleå kommuns informationssäkerhetshantering.

Tillsynen sker enligt den så kallade NIS-förordningen som sedan 2018 ska säkerställa en hög säkerhetsnivå på informationssäkerhetssystem, åtgärder och incidentrapportering inom EU.

Enligt Stefan Lilius, inspektör på IVO, är syftet att ”att utreda bakgrunden till inträffade incidenter gällande trygghetslarm inklusive ansvarsfördelning” med fokus på kommunens informationssäkerhetsarbete.

Saknar förklaring från bolaget

Kommunen har i sin tur bett Tunstall om en förklaring till händelserna i oktober och menar att man fortfarande inte fått någon.

”Socialförvaltningen har inte fått någon förklaring från Tunstall” skriver kommunen i februari i ett mejl till bolaget, där man ber om en skriftlig redogörelse eller ett möte.

Svaret från Tunstall är kort. ”Som vi meddelat tidigare har vi lämnat den information vi har i ärendet. Om IVO skulle ha någon specifik fråga kring någon särskild detalj som är riktad till oss så får gärna IVO höra av sig till oss direkt så ser vi vad vi kan göra.”

Blev du eller någon du känner drabbad av problemen? Vet du mer om händelserna? Hör av dig till SVT:s reporter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

De otrygga trygghetslarmen

Mer i ämnet