Lokförarna visste inte att rälsen var dålig

Uppdaterad
Publicerad

Lokförarna på Green Cargo saknade information om att rälsen var dålig. Det säger Daniel Carnudd, SEKO och kritiserar Trafikverket.

Trafikverket hade inte informerat lokförarna om att rälsen där olyckan inträffade var i dåligt skick.

-Inte på något sätt som nått ut till förarkollektivet eller på lokal nivå ens, jag vet inte om det är så att informationskedjan har brustit, men det är inte så att det har nått ut till oss som kör på den aktuella sträckan. Det berättar Daniel Carnudd, ordförande för loksektionen på SEKO hos företaget Greencargo i Norrbotten.

Järnvägsproblem i Norrbotten

Stor oro

Flera andra lokförare på Green Cargo har för SEKO berättat om det eftersatta underhållet och att man ibland känner oro över att köra på banan.

-När man pratar med folk som jobbar på dom aktuella bolagen som sköter underhåll och service av rälsen så är det ju minskade anslag, det är korta upphandlingsperioder och det är i princip bara sop och blås, snöröja och hålla undan så att tågen kan komma fram, plåster på såren i princip, säger Daniel Carnudd.

-Hur känner man sig när man kör ett tungt godståg på en räls som man vet är i dåligt skick?

-Ja...nästan en skräckblandad förtjusning, det är ju fortfarande ens jobb, men det finns ju alltid i bakhuvudet när det har varit urspårningar att håller det för mig och håller det för mina kollegor? Man har det alltid i bakhuvudet på ett eller annat sätt, säger lokföraren Daniel Carnudd.

Bjuder in ministern

-Vad skulle du vilja säga till ansvarig minister om er arbetsmiljö?

-Följ med! Följ med och ha den där grejen i ryggsäcken att inte veta om kurvan längre fram håller för tåget eller om du kommer att parkera ute i skogen, om du får komma hem överhuvudtaget eller om du kommer hem via en sjuktransport, det är lite såna tankar man har med sig.

-Det är en stående inbjudan till infrastrukturministern?

-Ja, absolut! Hon är välkommen när som helst, säger Daniel Carnudd.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Järnvägsproblem i Norrbotten

Mer i ämnet