Enligt socialchefen Gabriella Sjöström beror problemen på en programvaruuppdatering som gått snett och skapat förseningar på upp till 24 timmar för de 1 600 personer inom hemtjänsten och äldreboenden som har trygghetslarm.
Väntetid: 24 timmar
Hon menar att leverantören jobbar för fullt med att lösa problemen.
– Jag ser allvarligt på det som hänt. En väntetid på 24 timmar är inte acceptabel när trygghetslarmen ska ge de äldre just trygghet, Vi har också en brukare som inte fick kontakt med oss överhuvudtaget. Vi hoppas att problemen ska vara avklarade så snabbt som möjligt inför helgen. Men för säkerhets skull har vi kallat in extra personal som ska jobba med frågan.
Massutskick kritiseras
Förvaltningen fick vetskap om problemen på torsdag kväll och gick ut med ett massutskick 23.20 och det agerandet har fått kritik eftersom det har skrämt upp delar av allmänheten, som också fick larmet via sms och på telefon.
– Vi har fått in synpunkter på att vi gick ut till allmänheten, våra medborgare, med information om att trygghetslarmen inte fungerar optimalt. Det har dessutom gått ut flera påminnelser under natten om det och det var olyckligt och något vi ska se över nu. Men vi tog det säkra före det osäkra, för vi ville ut med information på alla vara plattformar, säger Gabriella Sjöström.