Luleå kommun får kritik för massutskick om trygghetslarm

Uppdaterad
Publicerad

Luleå kommuns 1 600 trygghetslarm har drabbats av tekniska fel och väntetiden har varit upp till 24 timmar – om det ens gått att komma i kontakt med larmgruppen.

Därför har kommunen tagit in extra personal och satsat mer på hembesök.

Enligt socialchefen Gabriella Sjöström beror problemen på en programvaruuppdatering som gått snett och skapat förseningar på upp till 24 timmar för de 1 600 personer inom hemtjänsten och äldreboenden som har trygghetslarm.

Väntetid: 24 timmar

Hon menar att leverantören jobbar för fullt med att lösa problemen.

De otrygga trygghetslarmen

– Jag ser allvarligt på det som hänt. En väntetid på 24 timmar är inte acceptabel när trygghetslarmen ska ge de äldre just trygghet, Vi har också en brukare som inte fick kontakt med oss överhuvudtaget. Vi hoppas att problemen ska vara avklarade så snabbt som möjligt inför helgen. Men för säkerhets skull har vi kallat in extra personal som ska jobba med frågan.

Massutskick kritiseras

Förvaltningen fick vetskap om problemen på torsdag kväll och gick ut med ett massutskick 23.20 och det agerandet har fått kritik eftersom det har skrämt upp delar av allmänheten, som också fick larmet via sms och på telefon.

– Vi har fått in synpunkter på att vi gick ut till allmänheten, våra medborgare, med information om att trygghetslarmen inte fungerar optimalt. Det har dessutom gått ut flera påminnelser under natten om det och det var olyckligt och något vi ska se över nu. Men vi tog det säkra före det osäkra, för vi ville ut med information på alla vara plattformar, säger Gabriella Sjöström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

De otrygga trygghetslarmen

Mer i ämnet