Lokförare har öppnat dörren på loket för att ge ett meddelande.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här blir det stopp på problemsträckan för lokförare Trond Johnsen. Foto: Elin Lindkvist

Malmbanan – en av de värst drabbade sträckorna i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Stor kapacitetsbrist och mängder med fel på Malmbanan gör att industrin i Norrbotten förlorar enorma summor pengar.

– När tågen står still här uppe tappar industri- och turistnäringen miljarder, säger Janus Brandin, utvecklingsdirektör på Region Norrbotten.

Malmbanan sträcker sig mellan Boden och Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge. Här går malmtåg, godståg och persontrafik om vartannat.

Just sträckan mellan Kiruna och Riksgränsen är en av de bandelar som drabbades mest och hade flest fel förra året i Sverige, det visar siffror som SVT har tagit fram.

SVT granskar järnvägen

– Malmbanan är enkelspårig vilket gör den väldigt sårbar och minsta störning kan göra att det blir stopp. En dag för oss innebär 100 miljoner i tappade intäkter, säger Caroline Wiss, vd LKAB Malmtrafik.

Janus Brandin på Region Norrbotten pekar på helheten, det är inte bara LKAB som drabbas utan också godstrafik och turistnäring påverkas. För Norrbotten innebär det miljarder i tappade intäkter på ett år.

Lite snö kan få stora konsekvenser

Även små störningar som exempelvis mindre mängder snö i växlar kan få påtagliga konsekvenser för det 750 meter långa och 8 600 ton tunga tågen, berättar lokföraren Trond Johnsen.

LKAB anser att Malmbanan är för känslig och vill se en tvåspårig lösning och mer direkta åtgärder från regeringen.

– Vi har dragit ner vår produktion med en miljon ton malm om året på en marknad där vi tjänar pengar. Något vi aldrig skulle göra om vi kunde få fram alla leveranser på Malmbanan, säger Niklas Johansson, kommunikationschef på LKAB.

Så ska kapaciteten ökas

Det pågår en satsning som Trafikverket ska genomföra fram till 2030 för att öka kapaciteten och rusta upp Malmbanan. Bland annat fler förlängda bangårdar för att längre tåg ska kunna mötas och förstärkningar som möjliggör tyngre tåg på sträckan.

Trafikstörningarna som inträffat på sträckan Peuravaara-Riksgränsen-Bjørnfjell. Foto: SVT Grafik

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet