• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Norrtåg: ”Det är nästan katastrof”

Uppdaterad
Publicerad

Nästan vart tredje Norrtåg har varit inställt eller kraftigt försenat under december och januari och en av förklaringarna är att tågens fronter inte klarat av kollisioner med vilt.

Norrtåg har en mardrömsperiod bakom sig då bara 70 procent av avgångarna gått som planerat jämfört med 90 procent normala vintrar. Och de inställda eller kraftigt försenade tågen har skapat en stor irritation bland resenärerna.

”Har köpt fel tåg”

Eva Sundgren, som pendlat mellan Luleå och Kiruna i 40 år, är en  av de som reagerat.

Norrtåg i Norrbotten

– Så här dåligt har det aldrig varit tidigare. Det är nästan katastrof. Det har varit alltför många gånger som jag fått kliva av och åka buss från Boden, Murjek eller Gällivare och jag gillar inte alls det, säger hon.

Eva Sundgren menar att det är uppenbart att de nya spårvagnsliknande tågen inte klarar av den norrländska vintern med snö och kyla.

– Det är väl bara för regionerna att erkänna att man köpt fel tåg, för på den gamla SJ-tiden var det definitivt inte på det här sättet. Jag är mycket irriterad och det är vi många som är, säger hon.

”En förtroendefråga”

Eva Sundgren har skrivit till Norrtåg och framfört sin kritik och bolaget gav henne rätt och bad om ursäkt.

”Vi kan bara beklaga den senaste tidens inställda och föresenade tåg och hur detta kommit att drabba er resenärer. Detta är verkligen inte något önskvärt scenarie för något.” skriver bolagets representant.

Förklaringen till situationen är bland annat fordonsbrist på grund av att tågens fronter ofta inte tål en kollision med älgar.

Och antalet viltolyckor har mer än tredubblats, från 24 under december och januari 2015-2016 till ett 80-tal 2016-2017. Dessutom handlar det om isbildning på växlaroch tågbromsar, allvarliga hjulfel och signalfel.

Problematiskt för resenärer

– För resenärerna är det problematiskt att inte kunna lita på tåget och planera sina resor utifrån det. Från Norrtågs sida har man gjort insatser, bland annat för att förstärka och sektionera fronterna, men det behöver göras mer. Det här är en förtroendefråga, säger regionrådet Anders Öberg, som är ersättare i Norrtågs styrelse.

Han menar att Trafikverket, Tågkompaniet och Norrtåg nu måste agera tillsammans för en bättre trafiksäkerhet.

– Men jämfört med SJ-tiden så har vi alla fall fler tåg nu och vi tror att vi kan binda ihop regionerna i norr med hjälp av Norrtåg, men det är inte tillfredsställande som det fungerar nu, säger Anders Öberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrtåg i Norrbotten

Mer i ämnet