Lagen innebär att lastbilar och trailers ska utrustas med vinterdäck på samtliga hjul mellan den 1 december till den 31 mars när vinterväglag råder, något som redan införts i Norge och Finland och nu välkommnas av branschen.
Välkomnas av branschen
– Vi är positiv till åtgärder som ger bättre trafiksäkerhet, men det finns några frågetecken kring den nya lagen. Hur ska exempelvis kontrollfunktionen se ut och hur ska övergången se ut? Det handlar om ganska mycket pengar att byta däck, säger Malin Öhrlund på Sveriges Åkeriförbund.
EU-trailers ett större problem
De nya reglerna träder i kraft den 1 juni nästa år, så att åkerinäringen ska hinna rusta sig för de nya bestämmelserna. Många svenska åkerier kör redan med vinterdäck. Det är främst utlandsregistrerade bilar med dåliga däck som blockerat vägar och förorsakat trafikproblem, men där menar Malin Örhlund att problemet främst handlar om EU-trailers:
– Även om dom kör med vinterdäck på alla hjul så hjälper det inte eftersom det är en felaktig fordonskombination med tvåaxlig dragbil med en treaxlig trailer. Den fungerar inte på vinterväg eftersom trycket på är fel på hjulen och då kan den vika sig som en fällkniv, beskriver Malin Örhlund.
Utreds av Transportstyrelsen
Under förra vintern var flera EU-trailers inblandade i många olyckor längs E4:an och E10:an. Regeringen har nu gett Transportstyrelsen i uppdrag att kolla över möjligheten att begränsa användandet av dessa trailers på vinterväglag.
Däckskrav i nordiska länder
I Norge måste alla fordon med en totalvikt på över 3,5 ton ha vinterdäck på samtliga axlar mellan den 15 november och den 31 mars.
I Finland infördes krav på att tunga fordon har vinterdäck på drivhjulen i januari i år. Tidigare fanns endast krav på 1,6 millimeters mönsterdjup på däcken på samtliga axlar.
I Sverige ska en tung lastbil, tung buss eller personbil klass två, med en totalvikt på över 3,5 ton, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på drivaxlarna mellan den 1 december och den 31 mars.