LKAB testar ett nytt sätt att lasta ut malmen från ett produktionsområde. Det innebär att man kan öka antalet fordon som samtidigt arbetar inne i produktionsområdet och lastar ut det som har sprängts loss från berget.
”Då fördubblar vi vår produktionskapacitet”
– Vi testar att ett produktionsområde har fyra lastmaskiner som lastar ut malmen, då fördubblar vi vår produktionskapacitet, säger Carlos Quinteiro, specialist på brytningssystem inom LKAB.
LKAB gör orter, transportvägar till produktionsområdet, man kan även säga tunnlar i berget för att komma åt malmkroppen under jord och det är väldigt kostsamt att driva ort. Nu testar LKAB att höja avståndet mellan brytningsnivåerna i produktionsområdet i höjdled från 29 meter till 50 meter.
Blir billigare
– Om vi går till 50 meter mellan nivåerna då minskar vi antalet meter för att driva ort med 40 procent, det betyder att det blir billigare att bryta tillredningsort, säger Carlos Quinteiro.
Man ska även testa att förlänga längden på borrhålen med 6 meter till 59 meter och öka antalet borrhål in i malmkroppen för att få loss mer malm vid sprängning per borrad krans.
Spränga långa borrhål
– Med vår brytningsmetod måste vi borra, ladda och skjuta, vi kollar om vi kan borra, ladda och spränga långa borrhål. År 2023 då har vi alla fakta på bordet, då kan vi göra en bedömning, om det blev som vi tänkt oss eller inte, avslutar Carlos Quinteiro.