För att Hybritprojeket ska kunna bli verklighet är det flera bitar som behöver falla på plats. Det är många tillstånd för Hybrit, LKAB och SSAB som behöver godkännas om det ska gå att ha en produktion av koldioxidfritt stål till 2030.
Stamnätet behöver byggas ut
Nyligen kom uppgifter om att stamnäten i norra delen av landet enbart kan transportera hälften av den el som behövs till de planerade gröna industrisatsningarna i Norrbotten och Västerbotten.
– Vi kommer att göra allt som Svenska kraftnät säger att vi ska göra. Det är inte bara för den här industrin, även om det här kanske är den tyngsta investeringen. Det är flera andra projekt på gång här i Luleå, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson.
Långa processtider för miljötillstånd
Under det senaste året har flera större industriprojekt uppmärksammats och kritiserats för att ha för långa handläggningstider. Ett av de senaste är en möjlig järnmalmsbrytning i Kallak i Jokkmokks kommun – där tog det nio år innan det fanns ett beslut om brytning, och då har man ännu inte avhandlat miljötillståndet.
Snabbspår för grön produktion
Enligt näringsministern har regeringen tillsatt två utredningar av möjligheten att skapa ett snabbspår för industri som ställer om till en helt grön produktion.
– Man kan tycka att de vore lättare att få ett snabbare miljötillstånd för något som bara släpper ut vatten och syrgas, säger Karl-Petter Thorwaldsson.
Den andra utredningen handlar om mineraler och hur det ska kunna brytas mer mineraler i Sverige för att möta behovet från den gröna omställningen.