Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Flera regioner i Norrland går in med miljonbelopp för att säkra tågtrafiken. I klippet hör du bland andra Norrbottens regionråd Nils-Olov Lindfors (C). Foto: Linus Nilsson/SVT

Vytåg undviker konkurs – regioner i norr sluter nytt miljonavtal

Publicerad

Det nya avtal som Norrtåg och Vytåg förhandlat fram innebär att Vytåg får 74,3 miljoner kronor för att bedriva tågtrafiken i landets fyra nordligaste regioner.

– Den här åtgärden behövs för att säkerställa trafiken i länen, säger regionrådet Nils-Olov Lindfors (C).

Region Norrbotten och Västerbotten har beslutat att gemensamt gå in med drygt 36 miljoner kronor i stöd till Norrtåg. Även de övriga två ägarna Region Jämtland/Härjedalen och Region Västernorrland kommer inom kort att fatta beslut om en motsvarande summa pengar.

Enligt Norrtågs kommmunikationschef Joakim Berg är förslagen på borden att Region Jämtland/Härjedalen går in med 14 miljoner och Region Västernorrland 24 miljoner.

– De 74 miljonerna är preliminära eftersom att den bland annat är baserad på hur stora biljettintäkterna blir vilket kan göra att inte hela beloppet behövs, säger han.

Fördelningen mellan regionerna är baserad på antalet avgångar samt hur många resenärer som körs inom respektive region.

Ständiga förseningar och coronapandemi

Under coronaperioden minskade resandet i kollektivtrafiken drastiskt och tågen i Norra Sverige gick enbart med 50 procents kapacitet. Det är enligt Marie Torneus, marknadschef på Vytåg, något som kan ses som en del av förklaringen till bolagets dåliga ekonomiska resultat.

– Ett av alternativen som övervägdes var att försätta bolaget i konkurs men att byta leverantör i det här läget hade varit fullständigt omöjligt, säger Nils-Olov Lindfors.

Miljonerna motsvarar drygt en tredjedel av Vytågs omsättning

I dagsläget trafikerar Vytåg merparten av alla sträckor i Norrbotten bland annat sträckan Narvik-Luleå och Luleå-Haparanda. Hade bolaget försatts i konkurs Norrtåg behövt gå ut med en ny offentlig upphandling. En upphandlnig som enligt Nils-Olov Lindfors skulle kunna dröja ett och ett halvt till två år att slutföra.

Under perioden innan det finns en operatör hade tågtrafiken i Norrbotten stått stilla.

Säkerställa framtiden

Det avtal som Vytåg tecknat med regionerna sträcker sig tre år till men inför framtiden ser det ut som att Norrtåg kommer att gå ut med en ny upphandling inom en snar framtid för att ha klar en operatör innan avtalet med Vytåg går ut.

I klippet bemöter Vys marknadschef Marie Torneus påståendet om att Vytåg skulle ha kunnat begärs i konkurs utan det nya avtalet.

Tågtrafiken i Norra Sverige

Norrtågstrafiken omfattar 170 mil järnvägsspår i Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten. 

Varje vardag kör man 94 turer och på en månad kör man 400 000 kilometer med sina 22 tåg. 

Tågen trafikerar sträckorna:

• Haparanda–Luleå

• Boden–Luleå Luleå–Umeå

• Lycksele–Vindeln–Umeå

• Vännäs–Umeå

• Umeå–Örnsköldsvik–Sundsvall

• Sundsvall–Östersund–Trondheim.

Norrtåg bildades 2008 och ägs av de fyra nordligaste regionerna genom respektive regionala kollektivtrafikmyndigher.

Bolaget har verkstäder och huvudkontor i Umeå.

VY Tåg AB kör även tågtrafik i Värmlands län, busstrafik i Östersund, nattågen till norrland samt sträckorna Göteborg-Oslo och Karlstad-Oslo.

Källa: Norrtåg AB/VY Tåg AB

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.