Region Norrbotten och Västerbotten har beslutat att gemensamt gå in med drygt 36 miljoner kronor i stöd till Norrtåg. Även de övriga två ägarna Region Jämtland/Härjedalen och Region Västernorrland kommer inom kort att fatta beslut om en motsvarande summa pengar.
Enligt Norrtågs kommmunikationschef Joakim Berg är förslagen på borden att Region Jämtland/Härjedalen går in med 14 miljoner och Region Västernorrland 24 miljoner.
– De 74 miljonerna är preliminära eftersom att den bland annat är baserad på hur stora biljettintäkterna blir vilket kan göra att inte hela beloppet behövs, säger han.
Fördelningen mellan regionerna är baserad på antalet avgångar samt hur många resenärer som körs inom respektive region.
Ständiga förseningar och coronapandemi
Under coronaperioden minskade resandet i kollektivtrafiken drastiskt och tågen i Norra Sverige gick enbart med 50 procents kapacitet. Det är enligt Marie Torneus, marknadschef på Vytåg, något som kan ses som en del av förklaringen till bolagets dåliga ekonomiska resultat.
– Ett av alternativen som övervägdes var att försätta bolaget i konkurs men att byta leverantör i det här läget hade varit fullständigt omöjligt, säger Nils-Olov Lindfors.
Miljonerna motsvarar drygt en tredjedel av Vytågs omsättning
I dagsläget trafikerar Vytåg merparten av alla sträckor i Norrbotten bland annat sträckan Narvik-Luleå och Luleå-Haparanda. Hade bolaget försatts i konkurs Norrtåg behövt gå ut med en ny offentlig upphandling. En upphandlnig som enligt Nils-Olov Lindfors skulle kunna dröja ett och ett halvt till två år att slutföra.
Under perioden innan det finns en operatör hade tågtrafiken i Norrbotten stått stilla.
Säkerställa framtiden
Det avtal som Vytåg tecknat med regionerna sträcker sig tre år till men inför framtiden ser det ut som att Norrtåg kommer att gå ut med en ny upphandling inom en snar framtid för att ha klar en operatör innan avtalet med Vytåg går ut.
I klippet bemöter Vys marknadschef Marie Torneus påståendet om att Vytåg skulle ha kunnat begärs i konkurs utan det nya avtalet.
Tågtrafiken i Norra Sverige
Norrtågstrafiken omfattar 170 mil järnvägsspår i Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten.
Varje vardag kör man 94 turer och på en månad kör man 400 000 kilometer med sina 22 tåg.
Tågen trafikerar sträckorna:
• Haparanda–Luleå
• Boden–Luleå Luleå–Umeå
• Lycksele–Vindeln–Umeå
• Vännäs–Umeå
• Umeå–Örnsköldsvik–Sundsvall
• Sundsvall–Östersund–Trondheim.
Norrtåg bildades 2008 och ägs av de fyra nordligaste regionerna genom respektive regionala kollektivtrafikmyndigher.
Bolaget har verkstäder och huvudkontor i Umeå.
VY Tåg AB kör även tågtrafik i Värmlands län, busstrafik i Östersund, nattågen till norrland samt sträckorna Göteborg-Oslo och Karlstad-Oslo.
Källa: Norrtåg AB/VY Tåg AB