Att kommunen borgar betyder att om allt går åt skogen och Luleå Hamn inte kan betala lånen så får skattebetalarna ta notan.
Men att det skulle bli så med de 4,6 miljarderna är en liten risk enligt kommunalrådet Carina Sammeli (S).
– Det är en affärsdrivande verksamhet så meningen är att kunderna i hamnen ska betala kostnaden som hamnen har, säger hon.
Fixar inte ytterligare 10 miljarder
Däremot så är utbyggnaden av Framtidens hamn en alldeles för saftig nota på tio miljarder kronor. Något som Sammeli fick gehör för när hon träffade närings- och infrastrukturminister Ebba Busch (KD) på en bogserbåt i Luleå för en tid sedan.
– Kommunen kan behöva ta stora tunga investeringar. Men det är inte rimligt att något som i allra högsta grad är en nationell angelägenhet blir ett så ensidigt tungt kommunalt ansvar, säger Ebba Busch.
Något konkret besked varken kom eller förväntades då. Men mötet öppnade för fler samtal men Carina Sammeli hoppas på besked i regeringens budget som presenteras i september.