Från 2035 ska alla nya bilar (personbilar och lätta lastbilar) som säljs vara 100 procent fria från koldioxidutsläpp. Det är beslutat i EU.
Det målet kräver att laddstationer byggs i högre takt, och i glesbygd är det en stor utmaning.
För att öka takten och få fler att vilja bygga sänker Trafikverket kraven på laddstationerna.
Delar ut 100 nya miljoner
100 miljoner kronor ska kunna sökas av privata företag till laddstationer för elbilar på 30 så kallade “vita sträckor” främst i bland annat Norrbotten och Västerbotten (se faktarutan nedan), samt några i övriga delar av landet.
Inget bidrag för driften
Inget driftsbidrag är tillåtet. Det kan göra det svårt att få intresse för att bygga laddstationer i glesbygd där få bilar stannar till för att tanka el.
Tidigare har kravet varit att laddstationen ska kunna leverera 150 kW dygnet runt.
– Nu sänker vi det kravet och säger istället att laddstationen ska kunna leverera 150 kW under tre timmar, berättar Hanna Eklöf, utredningsledare vid Trafikverket.
Stöd för batterilager
Nytt är också att man kan ta hjälp av ett batterilager för att nå upp till den effekt som behövs när en bilägare vill ladda sin bil.
Lagret kan laddas upp med låg effekt och ägaren kan ansluta laddstationen till elnätet med en lägre effekt och därmed sänka sina driftskostnader.
– Sänkta driftkostnader tror vi ger större intresse för att sätta upp laddstationer på de vita sträckorna.
Pengarna räcker till drygt 20 snabbladdare inklusive batterilagring.
I videon berättar Hanna Eklöf vad som oroar henne och vad som känns hoppfullt.
Sträckor att ansöka för i Norrbottens, Västerbottens och Jämtlands län:
- 99 Karesunado – Kätkesuando
- 99 Muodoslompolo – Kihlangi
- 392 Sattajärvi – Lillselet
- 99 Jarhois – Svanstein
- 805 Årrenjarka – Björknäs Lodge
- E45 Moskosel – Suorke
- 95 Polcirkeln – Merkenes
- 625 Adolfström – Laisvall
- 95 Glommersträsk – Jörn
- E12 Blåviksjön – Bratten
- E4 Bureå – Lövånger
- E12 Storumans jaktskyttebanor – Ankarsunds fiske och friluftscamping
- E12/1116 Tärnafors – Ström
- E12 Hemavan – Strimasund
- E45 Vinliden – Volgsele
- 1077/1067 Dikanäs – Strömnäs
- 1057/1052 Granliden – Västra Ormsjö
- 348 Solberg – Yttertällmo
- E45 Strömsund – Dorotea
- E45 Sveg – Mora
Källa: Trafikverket