Hanna Eklöf, utredningsledare vid Trafikverket samt en bild på en röd bil som laddas med el.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Hanna Eklöf om vad som känns hoppfullt när Trafikverket sänker kraven på laddstationer för elbilar. Foto: Robert Gustavsson/SVT, Anders Wiklund/TT

Så ska staten locka fler att köra elbil i glesbygden

Uppdaterad
Publicerad

Intresset för att bygga snabbladdare för elbilar i glesbygd har varit svalt. Men nu sänker Trafikverket kraven på laddstationerna i hopp om att fler ska bli intresserade. Den aktuella satsningen berör främst vägar i Norrbotten och Västerbotten.

Från 2035 ska alla nya bilar (personbilar och lätta lastbilar) som säljs vara 100 procent fria från koldioxidutsläpp. Det är beslutat i EU.

Det målet kräver att laddstationer byggs i högre takt, och i glesbygd är det en stor utmaning.

För att öka takten och få fler att vilja bygga sänker Trafikverket kraven på laddstationerna.

Delar ut 100 nya miljoner

100 miljoner kronor ska kunna sökas av privata företag till laddstationer för elbilar på 30 så kallade “vita sträckor” främst i bland annat Norrbotten och Västerbotten (se faktarutan nedan), samt några i övriga delar av landet.

Inget bidrag för driften 

Inget driftsbidrag är tillåtet. Det kan göra det svårt att få intresse för att bygga laddstationer i glesbygd där få bilar stannar till för att tanka el.

Tidigare har kravet varit att laddstationen ska kunna leverera 150 kW dygnet runt.

– Nu sänker vi det kravet och säger istället att laddstationen ska kunna leverera 150 kW under tre timmar, berättar Hanna Eklöf, utredningsledare vid Trafikverket.

Stöd för batterilager

Nytt är också att man kan ta hjälp av ett batterilager för att nå upp till den effekt som behövs när en bilägare vill ladda sin bil.

Lagret kan laddas upp med låg effekt och ägaren kan ansluta laddstationen till elnätet med en lägre effekt och därmed sänka sina driftskostnader.

– Sänkta driftkostnader tror vi ger större intresse för att sätta upp laddstationer på de vita sträckorna.

Pengarna räcker till drygt 20 snabbladdare inklusive batterilagring.

I videon berättar Hanna Eklöf vad som oroar henne och vad som känns hoppfullt.

De här sträckorna kallas för ”vita sträckor” av Trafikverket. Nu sänks kraven på snabbladdningsstationerna för att väcka intresset hos marknaden att bygga där. Foto: Nicklas Larsson / SVT

Sträckor att ansöka för i Norrbottens, Västerbottens och Jämtlands län:

  • 99 Karesunado – Kätkesuando
  • 99 Muodoslompolo – Kihlangi
  • 392 Sattajärvi – Lillselet
  • 99 Jarhois – Svanstein
  • 805 Årrenjarka – Björknäs Lodge
  • E45 Moskosel – Suorke
  • 95 Polcirkeln – Merkenes
  • 625 Adolfström – Laisvall
  • 95 Glommersträsk – Jörn
  • E12 Blåviksjön – Bratten
  • E4 Bureå – Lövånger
  • E12 Storumans jaktskyttebanor – Ankarsunds fiske och friluftscamping
  • E12/1116 Tärnafors – Ström
  • E12 Hemavan – Strimasund
  • E45 Vinliden – Volgsele
  • 1077/1067 Dikanäs – Strömnäs
  • 1057/1052 Granliden – Västra Ormsjö
  • 348 Solberg – Yttertällmo
  • E45 Strömsund – Dorotea
  • E45 Sveg – Mora

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.